„Výběrová komise už doporučila nejvýhodnější nabídku," potvrdil ve středu Deníku k probíhajícímu výběrovému řízení Jan Šindler z odboru komunikace ministerstva dopravy. Jednotliví uchazeči by měli vyrozumění dostat dnes. Celkem bylo podáno do výběrového řízení jedenáct nabídek. Tu cenově nejvýhodnější podalo sdružení MTS + Swietelsky + Doprastav. Sdružení chce zmíněný úsek dálnice postavit za 1,2 miliardy korun. Nejdražší z konkurenčních nabídek zněla na částku 1,6 miliardy korun. Jestli ale ve výběrovém řízení skutečně uspěl ten, kdo nabídl nejnižší cenu, to bude oficiálně oznámeno až v příštích dnech.

O zahájení stavby teď bude rozhodovat například to, jestli se proti výsledku výběrového řízení někdo neodvolá. Lhůta na případné protesty je podle Jana Šindlera 15 dnů. Když protesty nebudou, může Ředitelství silnic a dálnic začít připravovat k podpisu smlouvy se zhotovitelem.

Od Veselí nad Lužnicí po České Budějovice by dálnice měla být uváděna do provozu v letech 2018-2019. Jak postupuje stavba klíčové komunikace sledují i rakouští sousedé, kteří směrem do Čech připravují navazující silnici A 10. Podle hornorakouského hejtmana Josefa Pühringera je totiž odpovídající silniční spojení předpokladem dalšího rozvoje regionu.

U Freistadtu bude hotovo na podzim

Do konce letošního roku chtějí dát Rakušané plně do provozu 22 kilometrů dlouhý úsek rychlostní silnice S 10, která míří od Lince k českým hranicím a má navázat na budoucí českou dálnici D 3. Podle Franze Hiesla, zástupce hornorakouského hejtmana, výstavba S 10 pokračuje plynule a letos na podzim bude otevřena pro dopravu až do Freistadtu. „Což významně uleví zdejším obyvatelům a současně bude důležitým impulsem pro regionální hospodářství," uvedl Franz Hiesl na setkání rakouských a českých představitelů tento měsíc v Linci.

Obchvat rakouského Freistadtu, který bude součástí rychlostní silnice S 10 z Lince ke státní hranici, zatím končí nad městem. V plánu je ale prodloužení silnice až ke státní hranici.

K české hranici pak bude zbývat postavit jen dva úseky kapacitní komunikace S 10. Na plánech prvního úseku už rakouská společnost Asfinag, obdoba Ředitelství silnic a dálnic České republiky, pracuje. Poslední část S 10, která povede od obce Rainbach až ke státní hranici, má Asfinag vyprojektovat a realizovat, jestliže bude současně navazovat na české straně buď dálnice D 3 do Českých Budějovic, případně čtyřpruhová rychlostní silnice R 3. Ke vzájemné koordinaci už bylo domluveno i zřízení pracovní skupiny. Poprvé se experti sejdou ještě v létě.

V Čechách se nyní staví úseky D 3 Veselí nad Lužnicí Bošilec a Borek Úsilné. Do konce roku by se mohlo začít stavět i na trase Bošilec Borek. Pro další úseky od Českých Budějovic na jih se ale zatím jen připravuje projektová dokumentace. Pro část Úsilné Nové Hodějovice chce ŘSD získat stavební povolení v roce 2017. Před tím ale bude muset vyřešit například otázky kolem některých sjezdů z dálnice u Českých Budějovic. K rakouské hranici má D3 dorazit do roku 2022.