Plánovaná dálnici D3, která má spojit jih Čech s Prahou, hrozí další zpoždění. A tentokrát nemalé, kvůli ekonomické krizi totiž ve státních pokladnách chybějí miliardy korun na podobné stavby. Nový ministr dopravy Gustav Slamečka tak dokonce navrhl, aby se stavby dálnice mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí či dokonce propojení okruhů v Českých Budějovicích na nějaký čas zastavily.

„Jako řidiče, který čeká na dálnici a obchvaty Budějovic jako na smilování, mě to hrozně štve. Je opravdové zoufalství, co se děje ve vládě. Všichni tam mají peněz jako šlupek, samé výhody a obyčejný člověk holt musí trpět. Osobně si myslím, že peněz je všude dost, jen je umět použít,“ zlobí se na rozhodnutí ministra třiatřicetiletý řidič Otakar Novotný.

Pramalou radost má ze sdělení nového ministra dopravy českobudějovická radnice. Ve chvíli, kdy se k městu konečně přiblížila dlouho očekávaná dálnice D3, naděje na odpovídající dopravní napojení regionu na okolí náhle zase mizí. I když zatím radnici, která vede sdružení obcí dotčených stavbou dálnice, nikdo přímo neoslovil.

„Žádnou oficiální zprávu nemám,“ řekl Deníku primátor Juraj Thoma, ale dodal, že z toho, co se neoficiálně dozvěděl, má velmi špatný pocit. Podle médií je mezi jmenovanými projekty, které budou pozastaveny, i dálnice D3. „Do poslední chvíle jsme čekali, že bude,“ uvedl na adresu dálnice Thoma.

Podle ředitele českobudějovické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Josefa Pešla by ale scénář okolo dálnice zase tak černý být nemusel.

„V úseku od Tábora do Veselí nečekám, že by nějakému snižování financí mělo dojít. A na dalších úsecích směrem k Budějovicím v současné chvíli připravujeme projekt PPP, který by dostavbu dálnice financoval ze soukromých prostředků,“ říká Pešl a uznává, že ale přípravné práce k dálnici mohou být nedostatkem peněz omezeny. „Ale pokud se nám podaří projekt PPP, tak bychom měli dálnici dokončit. A doufám, že jižní Čechy bez dálnice nezůstanou,“ uzavřel Pešl.

Propojení okruhů se ocitlo v ohrožení

Nedostatek peněz ve státní kase ohrožuje dopravní stavby i na jihu Čech. Vedle dálnice D3 a rychlostní komunikace R4 se ocitla v úzkých také stavba propojení okruhů v Českých Budějovicích.

Čtyřproudá silnice mezi Okružní a Jírovcovou ulicí v Českých Budějovicích přitom měla zásadním způsobem odlehčit viaduktu v Rudolfovské třídě.

Zpomalí

„Situace u propojení okruhů v Budějovicích je teď taková, že nám byl pokrácen rozpočet s tím, že stavbu zpomalujeme,“ říká ředitel českobudějovické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Josef Pešl.

„Budeme se ale snažit jednat a peníze na tuto spojnici sehnat. Právě jednáme s ministerstvem financí, které by snad bylo schopné pro nás peníze najít. Určitě to není tak, že by se samotná stavba celá zastavila, stavíme však pomaleji. A také uvidíme, jak bude situace vypadat, podle financí,“ uzavřel Pešl.

Podle primátora Juraje Thomy mělo letos na propojení okruhů původně přijít 450 milionů korun. Krize státních financí ovšem ohrozila i klíčovou dopravní stavbu, která má být zálohou za viadukt v Rudolfovské třídě, až se bude rekonstruovat v rámci výstavby železničního koridoru.

Změna

Nejprve bylo oznámeno, že se letos objem financí sníží o 200 milionů korun. Do těchto dnů stihly firmy prostavět 170 milionů korun a 80 milionů ještě mělo od státu přijít. Jenže kvůli rozpočtovému škrtu peníze do Českých Budějovic najednou dorazit nemají.

Radnice chce ale stavbu stůj co stůj udržet v chodu. Primátor Thoma v pátek bude jednat se zúčastněnými firmami a příští týden chce podniknout intervenci v Praze.

Podle Thomy je propojení okruhů nezbytné, protože pokud by rekonstrukce železničního koridoru začala bez náhrady za viadukt, čekal by město dopravní kolaps.

Zanádražka

Potíže s financemi by se podle primátora měly vyhnout prvnímu plánovanému úseku zanádražní komunikace. Tu chtějí společně financovat město a kraj. Stavba první části by měla začít v úseku u Pekárenské ulice letos na podzim.

Návrh ministra Slamečky na škrtání dopravních investic odsuzuje i hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola. „Zakonzervovat v době ekonomické krize pro rozvoj regionu tak důležité investiční projekty znamená zakonzervovat region v krizi. A s tím jako hejtman Jihočeského kraje rozhodně nemohu souhlasit,“ reagoval na prohlášení ministra Zimola.

„Jsem přesvědčen, že právě v době ekonomické krize je potřeba podporovat investice. Stavby dálnice D3, rychlostní silnice R4 a dalších komunikací mají být prospěšné pro rozvoj našeho regionu. Nechápu ministrův záměr omezovat výstavbu silnic. Vždyť samotná stavba, samotné budování silnice právě v době ekonomické krize může regionu prospět,“ míní hejtman a dodává, že nové a kvalitní silnice přivedou do kraje nové firmy, investory, podnikatele či turisty.

Výhled

Ministr Slamečka přišel na ministerstvo dopravy z vedení Státního fondu dopravní infrastruktury. Patří k ministrům nestranické vlády, na jejichž jménech se shodly ČSSD, ODS, SZ a premiér Jan Fischer.

Právě zmíněnému fondu dopravní infrastruktury ale mají peníze chybět i příští rok. Zatím se hovoří o částce 50 miliard korun. Výhled pro klíčové stavby infrastruktury tedy pro nejbližší období není nijak růžový.