Jedná se o úsek Úsilné – Staré Hodějovice. Část Borek – Úsilné už územním řízením prošla.
„Územní řízení bylo Stavebním úřadem České Budějovice přerušeno z důvodu nedostatků v žádosti,“ uvedl pro Deník českobudějovický primátor Juraj Thoma a doplnil, že lhůta pro odstranění nedostatků běží do 31. května 2011.
Zádrhelů je víc. Lidé z Pragoprojektu, kteří zastupují Ředitelství silnic a dálnic, se musejí vyrovnat například s tím, že stavba přivaděčů a samotná dálnice značně promění místní dopravní poměry. A pro některé pozemky ve Vrátě a ve Srubci má být zajištěno dopravní napojení na veřejné komunikace. Další problém je kanalizace, povolená zde v roce 2009 pro stavbu v lokalitě Pod Poustevníkem v katastru Starých Hodějovic. Kvůli střetu kanalizace s tělesem dálnice padla vůči projektu dokonce námitka ze strany stavebníka.
Územní řízení je prvním krokem ke stavbě dálnice a běží zhruba půl roku. Bylo přerušeno na konci ledna. „Takhle se dálnice vážně nedočkáme. Jako by nestačilo, že chybí peníze. Ještě zdržují projekt,“ reagoval na další průtahy kolem dálnice šestatřicetiletý Martin Chmel z Budějovic, řidič spediční firmy. „Veškeré dodatečně vyžádané údaje a podklady budou na Stavební úřad Magistrátu města České Budějovice doloženy ve stanoveném termínu,“ slíbil ale v pondělí za Pragoprojekt generální ředitel Marek Svoboda. Územní řízení by pak mělo dále pokračovat.
„Územní řízení k dálnici D3 bylo přerušeno, aby mohly být doplněny údaje a podklady, vyžádané na základě veřejného ústního jednání,“ říká generální ředitel pražského Pragoprojektu Marek Svoboda k přerušení územního řízení na klíčovou dopravní tepnu na jihu Čech. Pragoprojekt v řízení zastupuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
„Jelikož navrhovaná stavba zasahuje do ochranného pásma vodních zdrojů Úsilné – Opatovice a Vidov, byl stavebník vyzván k doplnění závazného stanoviska Magistrátu města České Budějovice, odboru ochrany životního prostředí,“ upozornil například na jeden z chybějících podkladů primátor Juraj Thoma.
Termín, dokdy mají být podklady doplněné, vyprší v květnu. Podle šéfa Pragoprojektu ale nehrozí, že by územní řízení bylo v květnu zastaveno. Vše bude podle Svobody včas doloženo a územní řízení pak má pokračovat. Podle informací z magistrátu už ale jedna lhůta projektantovi uplynula v prosinci minulého roku…
Dálnice D3 má zatím u Budějovic ukončené územní řízení v úseku Borek – Úsilné.
S námitkami ale dálnice nezápasí jen v okolí krajského města. Například Ševětín se odvolal v územním řízení proti oběma úsekům dálnice, které se mají dotknout jeho katastru. Požaduje, aby se nejprve vyřešilo dopravní napojení tamního lomu na dálnici tak, aby nákladní doprava při stavbě nesměřovala přímo přes městys.
Aby obtížím s přípravou dálnice nebyl konec, potýká se i s nutností uspořit na nákladech. „Na všech projektech připravovaných dopravních staveb ŘSD probíhají odborná posuzování za účelem zlevnění a zefektivnění staveb. Toto se týká i projektu dálnice D3 včetně obchvatu Českých Budějovic,“ potvrdila Deníku Martina Vápeníková, tisková mluvčí ŘSD.