Dálnice by totiž u Hlinska přetla dosavadní silnici a na Dubičné by nechala jen průchod pro pěší a cyklisty. Automobily by se z Hlinska do Dubičného nedostaly. „To nás štve nejvíc," říká starosta Dubičného Vladimír Hronek. „Hlinsko je nám blízké. Máme tam i spoustu příbuzenstva. Abychom do Hlinska jezdili přes Vráto, to se nám nechce," dodává Vladimír Hronek. Námitky obce zatím vedly k tomu, že ŘSD přislíbilo prozkoumat případné změny. Teoreticky by se třeba podchod mohl ještě zvětšit. „Nám by stačil průjezd pro osobní auta. Nepotřebujeme průjezd pro náklaďáky," zdůrazňuje starosta Dubičného.

Malou obec podporuje i Jihočeský kraj. „Silniční propojení Hlinsko Dubičné je samozřejmě pro kraj i nadále důležité. Na posledních jednáních se zástupci ŘSD a projektanta nám bylo přislíbeno prověření alternativního řešení," uvedl tiskový mluvčí krajského úřadu Radek Šíma. Situaci přitom pozorně sledují i další obce v okolí budoucí dálnice. Hlavně nechtějí, aby jejich místní silnice musely suplovat přivaděč. „Měli jsme několik jednání," říká starosta Rudolfova Vít Kavalír s tím, že například spojnice z Rudolfova do Dubičného není připravena nést zvýšenou zátěž.

Za přivaděč chtějí náhradu

Skutečnost, že se nemá v Hlinsku stavět dálniční přivaděč začíná dělat starosti obcím v okolí. Především se bojí toho, jaké nové cesty si řidiči najdou, pokud nebudou moci rychle v lokalitě najet na dálnici.

Podle rudolfovského starosty Víta Kavalíra už se ale připravuje projektové řešení, kdy by další komunikace vedla souběžně s tělesem dálnice východně od ní jako spojnice na Rudolfovskou ulici ve Vrátě. „Nechci mluvit za ostatní starosty, ale nám by toto řešení nevadilo," naznačuje postoj rudolfovské radnice Vít Kavalír. Upozorňuje však, že neví jaké jsou majetkové poměry v trase plánované nové silnice a také by ji bylo třeba zanést do územních plánů obcí, což trvá měsíce i roky.

Termín stavby

Dálnice už se má přitom podle slibů Ředitelství silnic a dálnic ČR a ministerstva dopravy začít stavět u Českých Budějovic v roce 2017 a dokončena má být za tři až čtyři roky. Konkrétní data už ale padala i v minulosti a zatím se plánované termíny ne vždy podařilo dodržet.

Jenže hlinský přivaděč by chyběl nejen autům směřujícím na dálnici. Měl spolu s navazujícími komunikacemi představovat náhradu za hlinský „krček", problém, který se řeší už řadu let. Jde o nechvalně proslulé zúžené místo v Hlinsku. Nový přivaděč na dálnici měl místo „krčku" nabídnout lepší spojení z Vráta do Suchého Vrbného. Ale s přivaděčem se nyní nepočítá a tak Jihočeský kraj a město České Budějovice stěží mohou realizovat plánované navazující komunikace.

Podle náměstka primátora Českých Budějovic Františka Konečného to ale nemusí znamenat, že se nedá nalézt nové řešení. Nová propojka ze Suchého Vrbného do Vráta posunout více k městu. A směřovat spíše k průmyslovému areálu na křižovatce Hlinské a Rudolfovské ulice. „Už jsme zahájili i jednání o pozemcích," říká František Konečný. Znamená to ale zároveň nově zahájit projektové práce.

Ředitelství silnic a dálnic ČR chce pro novou podobu dálnice v dohledné době žádat o posouzení vlivu na životní prostředí. To by mělo naznačit, jak bude komunikace definitivně vypadat.