Jenže firmy poražené ve výběrovém řízení (Strabag a Eurovia) protestovaly a uspěly. Takže výběr dodavatele stojí zase skoro na počátku.

Mnozí řidiči už rezignovali. „Je to ostuda," říká například Jana Perinová z Českých Budějovic. „Toho se nedožijeme, aby byla u Budějovic dálnice," dodává mladá řidička. „Mě to strašně štve, hlavně když jedu do Rakouska a sleduji jak tam pokračuje stavba nové silnice k české hranici," připojuje Jana Perinová.

Valné naděje si nedělá ani Alena Lišková z Českých Budějovic. „Nevěřím tomu, že v dohledné době začnou. Naprostá nedůvěra," říká Alena Lišková 
k plánům Ředitelství silnic 
a dálnic. Poslední zdržení jde přitom jen na vrub nedostatků ve výběrovém řízení. To se musí částečně opakovat.

Úřad pro hospodářskou soutěž totiž zrušil úkon hodnocení nabídek i další kroky zadavatele. „Zadavatel  postupoval netransparentně při posouzení a hodnocení nabídkových cen," uvedl k tomu tiskový mluvčí úřadu Martin Švanda. Pro České Budějovice je přitom dálnice klíčovou stavbou. Na ministerstvu dopravy za ni lobboval tento týden i náměstek primátora Miroslav Joch.

Dálnice by se měla pohnout, slíbil ministr

K prodloužení dálnice D 3 by se mohly využít evropské dotace. Musí se ale postupovat rychle. Proto ministerstvo dopravy slibuje, že podpoří co nejrychlejší stavbu úseků připravovaných u Veselí nad Lužnicí a u Úsilného.

Usiluje o to i českobudějovická radnice. „Hovořili jsme o klíčových dopravních stavbách," popisuje své jednání tento týden na ministerstvu dopravy náměstek primátora Miroslav Joch. Náměstek primátora doplnil, že vláda už schválila novou komisi, která bude posuzovat nabídky stavbařů na zhotovení zmíněných dvou úseků dálnice. Musí to udělat, protože firmy poražené ve výběrovém řízení uspěly se svým protestem.

Stavbu klíčové komunikace ale nové hodnocení nabídek zdrží zase nejméně o několik měsíců. Podle tiskové mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martiny Vápeníkové se však počítá s tím, že by stavba úseků Veselí nad Lužnicí – Bošilec a Borek – Úsilné mohla ještě letos začít.

Všechny zúčastněné tlačí čas. „Ministerstvo dopravy 
i ŘSD udělají vše proto, aby se podařilo naplánované úseky dostavět. Je totiž i jejich zájmem vyčerpat do roku 2015 prostředky z Operačního programu Doprava (OPD). České republice totiž hrozí vracení evropských dotací, které nestačí do roku 2015 dočerpat," tlumočí sliby ministra Antonína Prachaře náměstek primátora Miroslav Joch.

„Jen 
v programu OPD I zbývá 17 až 20 miliard korun. Stavět by se tedy mělo podle vyjádření ministra co nejdříve," dodává ohledně pokračování dálnice náměstek primátora.

Dostavbu D3 ale nebrzdí jen spory kolem výběrových řízení. Problémy jsou například 
i s technickým řešením dálnice v úseku, kde by měla sloužit jako obchvat Českých Budějovic. „Špatnou zprávou pro obchvat je nedořešená situace kolem dvou mimoúrovňových křižovatek v úseku Úsilné – Hodějovice. Jejich propojení a následné připojení 
k dálnici před portálem tunelu neodpovídá normám. Vzdálenost mezi nimi je příliš malá. Ministerstvo vnitra odmítlo udělit výjimku a je tedy třeba hledat nové, kompromisní řešení," upozorňuje Miroslav Joch.