Už příští rok chce Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) vyhlásit tendr na první úsek dálnice D3 na Českokrumlovsku, a sice Třebonín – Kaplice. Momentálně jsou ve stavbě dvě části komunikace na Českobudějovicku a v soutěži se hledají firmy, které by postavily trasu kolem Českých Budějovic.

Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla by se v roce 2020 mělo jet po dálnici z Tábora až do Českých Budějovic. „V letech 2023 nebo 2024 chceme mít v jižních Čechách souvislou dálnici na hranici s Rakouskem,“ přibližuje aktuální plány ŘSD Jan Rýdl.

Stále ale existuje u D3 několik otazníků k řešení. Třeba její napojení na Prahu. Projekt středočeské části komunikace se potýká i s kritikou ze strany některých obcí na plánované trase. Není úplně vyřešen ani obchvat Tábora.

Už řadu let se nedaří dokončit dálniční obchvat Tábora. Spor kolem nemovitosti, která završení akce komplikuje, nyní spěje k vyplacení odškodného.

Ředitelství silnic a dálnic ČR mělo podle tiskového mluvčího Jana Rýdla dvě možnosti jak záležitost vyřešit. Soud zavázal ŘSD, aby buď nemovitost komunikačně napojilo na okolí, poté, co kvůli dálnici dosavadní napojení zmizí, nebo aby nemovitost vykoupilo. Snaha postavit novou komunikaci ale neuspěla u města Tábor a majitelů potřebných pozemků. „Navrhli jsme proto odškodnění,“ říká Jan Rýdl. Znalci pro ŘSD udělali odhad. Ten zatím druhá strana neakceptovala, ale ŘSD už má zažádáno o stavební povolení na dokončení obchvatu a podle Jana Rýdla by se měla situace vyřešit.

Stavba dálnice D3 v úseku Bošilec - Ševětín.
Dálnice D3 chce v červnu otevřít další úsek

Momentálně jsou rozestavěné mezi Bošilcem a Borkem další dva úseky D3. Trasa Bošilec – Ševětín (8,1 kilometru) by měla být předána řidičům do předčasného užívání v červnu příštího roku. „Navazující úsek Ševětín – Borek chceme uvést do zkušebního provozu v březnu 2020,“ dodává Jan Rýdl k další části D3 (o délce 10,7 kilometru).

Aktuálně se také vybírají zhotovitelé pro dva úseky u Českých Budějovic, což bude příští obchvat města. Na části Úsilné – Hodějovice a Hodějovice – Třebonín již byly podané cenové nabídky, které hodnotí komise jmenovaná vládou.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže už ale eviduje podání, které může výběr nejlepší nabídky pro úsek Úsilné – Hodějovice hodně ovlivnit. Podle Martina Švandy, tiskového mluvčího úřadu už bylo ve věci zahájeno prvostupňové řízení. Návrh na přezkum výběrového řízení podalo sdružení firem, které se účastnilo prvního kvalifikačního kola, ale cenovou nabídku ve druhém kole nepodalo. Důvodem návrhu jsou zejména údajné netransparentní změny zadávací dokumentace. „Rozhodnutí by mělo být vydáno do 60 dnů,“ uvedl Martin Švanda.
V případě možných soudních sporů kvůli vydanému rozhodnutí by se ale mohla celá věc dále protáhnout a ŘSD musí s vyhlášením vítěze a uzavřením smlouvy na stavbu čekat až do úplného vyřešení námitky.

Dva úseky dálnice u Budějovic se však mají stavět najednou, proto nyní nelze odhadnout, kdy by mohla akce u města začít.

Ilustrační foto
Dobrá zpráva pro občany: stát chce investovat do tratí na jihu Čech