„Základním požadavkem je celkové snížení nivelety – výškově úrovně, dálnice. Kde je to možné, město chce, aby dálnice vedla co nejvíce pod úrovní terénu, zatímco ředitelství silnic a dálnic předpokládá vedení spíše po náspech,“ naznačil rozdíly v přístupu primátor Juraj Thoma.


Thoma zdůraznil, že ani oponentní návrh města se neodchyluje od trasy, vytyčené v podstatě již v šedesátých letech. „Dílčí úpravy projektu v jednotlivých úsecích směřují k vyšší ochraně osídlení, jemuž se trasa dálnice několikrát bezprostředně přibližuje,“ dodal k odlišnostem českobudějovický primátor.
Pokud by se uskutečnily změny navržené radnicí krajského města, změnila by se cena dálnice asi o jednu miliardu korun. Celkové náklady na 171,4 kilometru dlouhou dálnici a rychlostní komunikaci přitom jsou odhadovány na 80 miliard korun. Své připomínky radnice projednala i s jihočeským krajským úřadem a starosty dotčených obcí od Borku až po Staré Hodějovice. Výsledek přednesla Ředitelství silnic a dálnic ČR.
„Zástupci obcí vyjádřili podporu návrhu města,“ řekl náměstek primátora František Jelen.

Plánovaný úsek dálnice D3, který měl sloužit jako obchvat Českých Budějovic pro tranzitní dopravu ve směru sever – jih, se nyní stal předmětem diskuse mezi radnicí krajského města a Ředitelstvím silnic a dálnic ČR. V průběhu června budou o připomínkách města společně jednat.


„Návrh města nepočítá s úpravou trasy dálnice, která je zasazena i do územního plánu obcí, po jejichž katastru nebo v jejichž těsné blízkosti vede. Kromě Českých Budějovic se stavba obchvatu dotýká obcí Úsilné, Hůry, Rudolfov, Vráto, Dobrá Voda, Staré Hodějovice,“ vypočetl dotčené obce náměstek českobudějovického primátora František Jelen, který bude za město koordinátorem pro dálnici D3.


„V devadesátých letech se objevila při schvalování dopravního generelu i úvaha o vedení trasy dálnice za lišovským prahem, ale město trvalo na variantě ze šedesátých let,“ uvedla k dlouholeté danosti trasy dálnice náměstkyně primátora Ivana Popelová.


Radnice krajského města v oponentním návrhu pro Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) přednesla několik námětů na změny, zejména ve výškovém vedení dálnice. Spíše ji směřuje pod zem. Například v údolí Dobrovodského potoka navrhuje místo přemostění (plán ŘSD) vést dálnici pod zemí. Přes sedm set metrů dlouhý tubus tunelu by podcházel mezi Suchým Vrbným a Dobrou Vodou i současnou silnici a dostal by se i pod dnešní úroveň Dobrovodského potoka. „Důležité je, že návrh města je v souladu se stanoviskem ministerstva životního prostředí, podle kterého má být dálnice co nejšetrnější k životnímu prostředí,“ zdůraznila Popelová.


Další informace k tématu dálnice přineseme v zítřejším vydání.