Ministerstvo dopravy však nepočítá s tím, že by se například kvůli úpravám výškového vedení trasy u Českých Budějovic podstatně zdržely práce na klíčové komunikaci. Mírné zpoždění má ale i projekt PPP, v jehož rámci chce vláda pozvat soukromý kapitál ke spolupráci na klíčové komunikaci.

Nejpozději na počátku příštího roku chce vláda vyhlásit výběrové řízení na soukromého investora, který by postavil dálnici a rychlostní silnici zhruba od Veselí nad Lužnicí k rakouské hranici.

První pokus

„Výběrové řízení bude vyhlášeno po schválení koncesního projektu vládou a dokončení technických příloh. Nejpozději na počátku příštího roku,“ uvedla pro Deník Denisa Vajskébrová z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Vláda ale měla o koncesním projektu jednat původně už po prázdninách. Přípravy dokumentu se však podle informací Deníku zpozdily o několik týdnů. Celý projekt má být v rámci České republiky prubířským kamenem možné spolupráce státu a soukromého investora.

„V rámci projektu bude soukromý partner povinen zajistit výstavbu jednotlivých úseků včetně financování,“ popsala záměr vlády Vajskébrová. Investor má následně zajistit údržbu po dobu třiceti let a stát bude platit pravidelné poplatky za dostupnost po celou dobu.

Svého času se uvažovalo o zvláštním mýtu na úseku, který postaví soukromník. Od toho ale ministerstvo dopravy upustilo.

Ministerstvo dopravy chce však sledovat průjezdnost dálnice. Průjezdnost bude podmínkou pro vyplacení celého poplatku za dostupnost, který má inkasovat soukromý investor.

„Hlavně aby to nedopadlo jako na severní Moravě. Tam měl taky stavět soukromník a dodneška nemají hotovo. Kolem dálnice už bylo tolik slibů, že už člověk ani nevěří, že se jí dočkáme,“ myslí si profesionální řidič Pavel Jakeš z Českých Budějovic. „Ať staví, kdo chce, ale aby ta silnice byla,“ dodává řidič kamionu.

Výstavba bude probíhat podle ministerstva dopravy různě, podle stavu zajištění investorské přípravy stavby. Na prvním úseku by měla být zahájena koncem roku 2009, zbývající většina úseků by měla být zahájena v druhé polovině roku 2010.

Vedle peněz se další problém objevil u Českých Budějovic. Sdružení obcí, v čele s krajským městem prosadilo variantu šetrnější k životnímu prostředí a k lidem žijícím v okolí plánované dálnice. Například delší tunel u Dobré Vody. Ředitelství silnic a dálnic to však mírně zamotalo hlavu.

Geologické průzkumy

Ministerstvo dopravy sice nepředpokládá razantní zdržení celého projektu, ale jasněji bude až příští měsíc.

„Výsledky geologického průzkumu ještě nemohu sdělit. Každopádně v současnosti se na úsek Úsilné – Hodějovice zpracovává nová dokumentace pro územní rozhodnutí,“ uvedla tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

„Předpokládám, že v průběhu listopadu bude svoláno širší jednání a po něm budeme lépe znát aktuální situaci,“ doplnila Vápeníková.

Délka tunelu požadovaná městem České Budějovice bude v dokumentaci podle Vápeníkové navržena. Výsledky geologického průzkumu pak budou mít určitě zásadní vliv na stavební a provozní náklady tunelu.

„Nyní je velmi obtížné určit technické řešení a jeho vliv na stavební náklady a dobu realizace,“ uvedla tisková mluvčí ŘSD a mezi spornými otázkami zmínila například problémy s umístěním křižovatek v blízkosti tunelu, což pravděpodobně bude mít za následek realizaci šestipruhového uspořádání tunelu (odbočující a připojovací pruhy), otázky trvají kolem odvodnění tunelu nebo směrového vedení trasy.

Těžko odhadovat

Snahou Ředitelství silnic a dálnic bude během příštího roku získat územní rozhodnutí na tuto část D3 a pak stavbu předat případnému koncesionáři v rámci projektu PPP.
„Ale jak se podaří vyprojektovat dotyčný úsek, projednat s dotčenými orgány a dalšími organizacemi lze nyní těžko odhadnout,“ zdůraznila Vápeníková.