Původní návrh trasy dálnice D3 v těchto dnech nahrazuje nová varianta, která je šetrnější k okolní přírodě a hlavně k lidem, kteří budou bydlet blízko dé trojky.

Dálnice tak bude více zahloubená do krajiny a u Dobré Vody u Českých Budějovic povede dokonce tunelem. Za návrh číslo dvě bojovala českobudějovická radnice společně s ostaními obecními úřady téměř rok.

„To je velice příjemná zpráva. A ani jsem v ní už nedoufal, po tom, jak se Ředitelství silnic a dálnic stavělo k naší variantě,“ neskrýval radost z rozhodnutí starosta Dobré Vody u Českých Budějovic Jiří Šabatka. „Pro všechny dotčené obce se jedná o několikanásobné plus a také je to rozhodně plus do budoucna,“ doplnil Šabatka.

Nový návrh už leží na stole dotčených institucí. „Pokyn z ministerstva dopravy na zpracování nového investičního záměru jsme skutečně obdrželi. Právě aktualizujeme dokumentaci pro územní rozhodnutí,“ potvrdil ředitel českobudějovické správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Josef Pešl.

O miliardu dražší

Že se dálnice D3 bude v úseku mezi Úsilným a Hodějovicemi stavět nejen podle požadavků Českých Budějovic těší i primátora.

„Je to samozřejmě výborné,“ řekl k tomu Juraj Thoma. „Námi navržená opatření nejsou nic nadstadardního, ale jsou běžné pro všechny moderní dálnice. Aglomerace stotisícového města a dalších obcí si náležitou ochranu zaslouží,“ zdůraznil Thoma.

Oproti původnímu návrhu ŘSD, který počítal s tím, že dálnice bude více profilem kopírovat kopcovitou krajinu a u Dobré Vody údolí přemostí zhruba 260 metrů dlouhá estakáda, je nová varianta ale o jednu miliardu nákladnější.

Právě kvůli prodražení stavby se řada řidičů obává, že se stavba dálnice zase o pár let protáhne.

„O dálnici mluvila už moje babička, mluvil o ní táta, teď se o tom bavím já a tímto tempem se po dé trojce nesvezou ani moje děti,“ mávl rukou nad stavbou D3 třiačtyřicetiletý profesionální šofér Jan Husa z Rudolfova.

Tvrzení, že by se samotná stavba novým řešením zdržela, oponuje českobudějovický primátor.

„To v žádném případě. Pro naše návrhy jsme naopak využili nejvhodnější mezeru v celém procesu, kdy můžeme podobu dálnice ovlivnit, aniž bychom její stavbu pozdrželi,“ podotkl Thoma s tím, že bagry by se mohly do země zakousnout v roce 2011 a v roce 2013 se snad už bude po D3 jezdit.