Potvrdil to Martin Tůma, zástupce vedoucího budějovického stavebního úřadu. Problém je v tom, že stát se zatím nedokázal s vlastníky logistického centra domluvit a vykoupit potřebné pozemky. „Nedošlo k dohodě s majiteli, vedeme vyvlastňovací řízení," řekl Českobudějovickému deníku Martin Tůma 
s tím, že kvůli vyvlastňování se vše zdrží. „Ano, brzdí to stavbu dálnice řádově o měsíce," přitakal.

Debatu o průtazích s přípravami dálnice rozvířil tento týden jihočeský hejtman Jiří Zimola, když pro média, prohlásil, že v trase překážejí areály soukromých firem 
u Českých Budějovic a u Tábora. Podle něj za problémy může liknavost a lehkomyslnost úředníků. „Měli by nést plnou odpovědnost, a to jak ti táborští, tak ti z Českých Budějovic či Lišova nebo jiné obce, kde stavební úřad povolil stavbu bez ohledu na územní plán s dálnicí," řekl.

Proti tomuto nařčení se však okamžitě ohradil táborský městský úřad a českobudějovický stavební úřad nezůstal pozadu. Oba vinu popřely. Tisková mluvčí budějovického magistrátu Jitka Welzlová přitom zdůraznila, že zmiňované logistické centrum leží v katastrálním území Hůry, o němž nerozhoduje stavební úřad v Budějovicích, ale v Rudolfově.

První úsek dálnice D3 se má 
u Českých Budějovic stavět mezi Borkem a Úsilným. Zhotovitel měl být vybrán už vloni. Jenže výběrové řízení se protáhlo a zhotovitel byl vybrán teprve nyní. Ale včera už byly proti němu podány námitky.

Hejtmanovu kritiku ale včera odmítli i rudolfovští úředníci. Pochybení ze své strany si nejsou vědomi. „Do ochranného pásma dálnice jsme určitě nic nepouštěli," uvedl vedoucí odboru výstavby Josef Kopecký.

Ten byl ale celý včerejší den mimo úřad. Bližší informace o logistickém centru proto neměl k dispozici. Jeho kolegyně Jana Brožová, která má danou lokalitu na starost, Deníku řekla, že objekt je už starší a nikoli nově postavený.

Podle starostky Hůr Magdalény Kubínové Šebelkové stojí v okolí budoucí dálnice bývalé vojenské budovy. Kde přesně je ale zádrhel, nevěděla.

Areál patří firmě HVN Logistics. I její zástupci ale včera odmítli, že by se jednalo o novostavbu. Skladovací prostory zde existují desítky let, ještě od minulého století. Před časem byly pouze haly nově opraveny. Vylepšeny byly také venkovní plochy v areálu. Firma se ani nebrání jednání 
s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD).

Možná je ale na debatu 
o překážkách v trase dálnice času dost. Například na úseku Borek – Úsilné už se mělo vloni začít stavět… Výběrové řízení však nejlepšího uchazeče o zakázku určilo až nyní. 
A podle Martiny Vápeníkové, tiskové mluvčí ŘSD, už byly včera podané námitky 
k výběru zhotovitele. „Takže soutěž není ukončena," upozornila Martina Vápeníková.

Kdy bude řízení hotové, lze podle mluvčí ŘSD pouze spekulovat. Pokud nebude námitkám vyhověno, mohou se protestující ještě obrátit na Úřad pro hospodářskou soutěž a poté i na soud. „Proto se velice obtížně stanoví termín ukončení soutěže," vysvětlila Martina Vápeníková.

Poté by měly stavební práce konečně začít. Pokud se však nerozhoří soudní spory o potřebné pozemky. „Každý připravovaný úsek dálnice je provázen velkou měrou vyvlastňovacími řízeními a též soudními spory. Vždy to výstavbu posouvá i o několik let," zmínila Martina Vápeníková.

Neustálé průtahy, provázející stavbu dálnice D3 jsou 
pro jihočeské řidiče tím mrzutější, čím rychleji se k českým hranicím blíží v Rakousku nově budovaná rychlostní komunikace od Lince.