Na podzim příštího roku chce Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) otevřít pro zkušební provoz další část D3, tentokrát mezi Ševětínem a Borkem. Může se ale stát, že v jednom pruhu bude pár desítek metrů komunikace scházet. Kvůli chybě při vyvlastňování potřebného pozemku.

ŘSD nyní podle tiskového mluvčího Jana Rýdla podniká druhý pokus o vyvlastnění. Jenže státní organizace je v časové tísni. Všude kolem už se pracuje, ale na zmíněném pozemku se práce musely zastavit. Akce totiž byla připravena podle staršího zákona, a ten neumožňuje v případě klíčových liniových staveb, jako je například dálnice, současně realizovat investici a paralelně vést jednání o vyvlastnění a ceně za pozemek.

Státní instituci tedy nezbývá, než čekat, jak dopadne druhý pokus o vyvlastnění. Věc by nyní měl rozhodovat jako odvolací orgán krajský úřad.

Přinejmenším několik týdnů či měsíců nejistoty tak nyní čeká Ředitelství silnic a dálnic České republiky ohledně stavby dálnice D3 mezi Ševětínem a Borkem. Spor o výkupní cenu za jeden z potřebných pozemků může přerůst ve vleklou soudní tahanici s nepříjemným dopadem na miliardovou stavbu. Přitom se zmíněná parcela vyvlastňuje už podruhé.

Podle Jana Šindeláře ze serveru ZDOPRAVY se ŘSD podařilo proces prvního vyvlastnění dokončit po několikaletém úsilí v roce 2017. Právní moci nabylo vyvlastnění loni v září. Jenže během následné šedesátidenní lhůty neposlalo ŘSD peníze majiteli, který si díky tomu posléze zažádal o vrácení pozemku a uspěl.

Státní instituce nyní podniká druhý pokus o vyvlastnění. Mluvčí ŘSD Jan Rýdl je přesvědčen, že stát uspěje i podruhé, přitom však nepopírá, že problém mohl být už nějaký čas vyřešen. „Došlo k hloupé správní chybě,“ říká Jan Rýdl. Uznává hlavní odpovědnost investora – ŘSD, ale dodává, že pochybila i firma, která na této věci pracovala pro ŘSD.

„Nikdy nám neoznámila, že vyvlastnění došlo do právní moci,“ říká Jan Rýdl. Zda bude po někom ŘSD požadovat náhradu škody, to nyní zkoumají právníci. Zaměstnanec, který měl poslat za ŘSD peníze už ve státní organizaci nepracuje. Jan Rýdl však nechtěl komentovat, zda je to v souvislosti s problémem kolem pozemku pro D3.

Jan Rýdl míní, že majiteli jde o zvýšení výkupní ceny. Podle některých médií byla ze strany státu nabídnuta částka v řádu statitisíců korun, ale ŘSD tuto informaci nepotvrdilo. Mluvčí státní firmy však očekává, že krajský úřad, jako odvolací orgán ve sporu, bude postupovat co nejrychleji, aby se problém co nejdříve vyřešil.

Úsek Ševětín – Borek na D3 je dlouhý 10,6 kilometru a vysoutěžená cena činí 933,2 milionu korun bez DPH. Zkušební provoz má začít do konce roku 2019 a zcela hotovi mají být stavbaři v roce 2020.

V krajním případě se může stát, že dálnice bude v úseku několika desítek metrů chybět. Místo by se pak projíždělo s nějakým dopravním omezením, třeba jen po polovině komunikace.

Problém s chybějícím pozemkem není jedinou komplikací, která D3 brzdí. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže řeší podání v rámci výběrového řízení na stavbu úseku mezi Úsilným a Hodějovicemi. Podle Martina Švandy, tiskového mluvčího úřadu, dosud nebylo rozhodnutí vydáno. Je ale současně nařízeno předběžné opatření, které zakazuje zadavateli (ŘSD) uzavřít smlouvu s případným stavebníkem.