„Doufáme, že letos zahájíme stavbu i na posledním čtvrtém úseku mezi Ševětínem a Borkem," doplnil ministr k části dálnice mezi Veselím nad Lužnicí a krajským městem.

Diskuse ale nyní vyvolává plán na výstavbu dálničního obchvatu Budějovic. Ten zřejmě narazí na nutnost vypracovat nový posudek vlivu stavby na životní prostředí. „Bude se ale dělat invariantně, to znamená, že se nebude počítat s jinými trasami, než je ta naplánovaná," zdůrazňuje primátor Českých Budějovic Jiří Svoboda. Díky tomu se dá předpokládat jen krátké zdržení oproti původním plánům.

„U silnic, které se již staví, toto riziko nehrozí a budou ukončeny podle původního zákona, v případě ještě nezahájených staveb se již na novém posudku EIA pracuje," ujišťuje primátor.

„Škarohlídi předpovídali, že to bude znamenat zpoždění tři až pět let. Skluz bude ale určitě kratší. Nicméně přinejmenším u staveb, které měly být zahájeny v nejbližších dvou letech, je pravděpodobný," dodává Jiří Svoboda.

Spory s EvropouŘada aktuálních staveb má posudky vlivu na životní prostředí (tzv. EIA) zpracované ještě podle starého zákona z roku 1992. Ty ale EU nechce uznávat. Nutnost vypracovat nové se může týkat v Česku až 98 dopravních staveb. 

D3 počítá dál se třemi sjezdy

Otázkám i kritice čelil při úterní debatě s občany a politiky ministr dopravy Dan Ťok. Právě setkáním s veřejností vyvrcholila jeho návštěva Českých Budějovic.

Kroucení hlavou vyvolalo například sdělení, že dálniční obchvat města bude potřebovat nový posudek EIA. „S jeho zpracováním se mělo začít mnohem dřív, můžeme čelit riziku, že se objeví řada návrhů na změnu trasy," upozornil v diskusi například zastupitel města a poslanec Jan Zahradník. To ale podle Dana Ťoka nehrozí. „Trváme na tom, že se bude dělat posudek jen na variantu, v jaké se dnes s dálnicí počítá," argumentoval.

Na přetřes přišel i počet sjezdů u krajského města. „Myslíte vážně, že stát nenašel dost peněz na to, aby mohly být postaveny i zbývající dvě mimoúrovňové křižovatky?" zlobil se člen dopravního výboru jihočeského zastupitelstva Václav Král. Podle ministra však problém netkví v penězích, ale v zákonech a předpisech, které pět sjezdů v tak krátkém úseku dálnice postavit neumožňují. „Dneska to téma bylo znovu otevřeno 
a znovu jsme potvrdili, že 
u Budějovic platí varianta tří sjezdů," uvedl Dan Ťok.

Pro Jihočechy má ale 
i dobrou zprávu ohledně pokračování dálnice ve Středočeském kraji. „Máme jasnou trasu, dokonce podle nové EIA, a teď pracujeme na územním rozhodnutí. Myslím, že je reálný předpoklad dokončení v roce 2025," doplnil ministr.