Od Tábora až k Ševětínu už se jede po dálnici D3, ale na celé trase zatím není ani jediná odpočívka. Pokud tedy někdo z řidičů chce dnes na chvíli vypnout z koncentrace a dát si pauzu, nezbývá mu než sjet úplně mimo dálnici a pak se na ni zase vrátit.

Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) ale s odpočívkami počítá. Podle tiskového mluvčího ŘSD Jana Studeckého byl nyní vytvořen nový koncept, inspirovaný zkušenostmi s podobnými stavbami v Rakousku a Německu. Ten rozděluje místa pro zastavení na malá velká a střední. Na jihočeské trase dálnice D3 se jedno plánuje u Chotýčan.

„V případě bezproblémové přípravy je předpoklad zahájení stavby střední oboustranné odpočívky v roce 2020,“ říká Jan Studecký. Zatím společnost Eurovia, která buduje dálnici v tomto úseku, vytvořila chráněné lože pro vedení inženýrských sítí.

Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) už zná i přesné parametry chystaného doplňku důležité komunikace.

Podle Jana Studeckého, tiskového mluvčího ŘSD, má odpočívka na každé straně dálnice nabídnout parkování pro 45 osobních automobilů, 40 nákladních automobilů, čtyři autobusy a pět karavanů. Součástí areálu má být také čerpací stanice pohonných hmot a dětské hřiště. Projekt zahrnuje i oplocení, kamerový dohled a telematiku pro sledování obsazenosti.

Odhadovaná cena je 350 milionů korun bez DPH včetně přípojky vody a stavby nového nadjezdu nad dálnicí. „Čerpací stanice bude samostatnou investiční akcí, nájemce bude vybrán prostřednictvím soutěže,“ dodává ale Jan Studecký.

Stavba sice není součástí současných prací na dálničním úseku Ševětín – Borek, firma Eurovia, která zde pro stát D3 realizuje, už ale přípravy provedla. Podle tiskové mluvčí Eurovie Ivety Štočkové se třeba pro inženýrské sítě vytvářelo chráněné lože a kvůli tomu se odstřelovala hornina až do hloubky pět metrů. Vloni v srpnu proto byla na dva týdny uzavřena z bezpečnostních důvodů i silnice I/3.

V jižních Čechách se azylů podobných těm u Chotýčan chystá na D3 pro řidiče i auta ještě několik. „Součástí stavby dálnice je oboustranná odpočívka Suchdol v úseku Kaplice nádraží – Nažidla,“ říká Jan Studecký. „Samostatně připravujeme oboustranné odpočívky Velešín, kde probíhá koordinace s hlavní trasou a Soběslav. V plánu jsou ještě čtyři malé odpočívky,“ dodává Jan Studecký.

Rozložení uvedených zařízení podél dálnice neurčuje v České republice žádný předpis. Momentálně ŘSD při jejich přípravě postupuje podle koncepce vypracované v roce 2018.