Předseda sdružení, senátor Pavel Eybert zdůraznil, že je důležité využít prostředky, které se na dopravní stavby nabízejí. Pokud se nepodaří do roku 2021 peníze čerpat 
a postavit D3, R3 a R4, propásne region jedinečnou šanci. Řešení problémů s komunikacemi by se pak mohlo odsunout do nedohledna.

Evropské dotace mají pomoci také dvěma úsekům dálnice D3, o jejichž stavitelích nedávno rozhodla ministerská komise. Výběrové řízení na dodavatele se přitom táhlo od roku 2012, kvůli odvoláním a novému hodnocení nabídek. Na úsecích Veselí nad Lužnicí – Bošilec a Borek – Úsilné se má stavět od března.

Podle jihočeského hejtmana Jiřího Zimoly je optimistický výhled dokončení těchto staveb do 24 měsíců. Hlavní debaty se nyní vedou o dálnici u Českých Budějovic. Radnice krajského města by podle primátora Jiřího Svobody chtěla komunikaci ve variantě, která už má územní rozhodnutí, tedy s pěti sjezdy v okolí krajského města a s funkcí obchvatu. Ředitelství silnic a dálnic chce ale počet sjezdů snížit.

A zaznívají dokonce i hlasy, které doporučují, aby se dálnice vedla dále od města. Jaroslav Janda z Vráta míní, že v zastavěném území se dálnice stane jen zdrojem škodlivých látek a zvýší hlukovou zátěž. Ministerstvo dopravy už ale několikrát připravenou trasu potvrdilo.

Silnici na hranici přidají pruhy

Desítky pomníčků připomínajících oběti dopravních nehod lemují silnici první třídy 
z Českých Budějovic přes Kaplici do Dolního Dvořiště. 
V budoucnu by silný provoz 
z této přetížené komunikace měla odvést chystaná rychlostní silnice R3, jež naváže na dálniční propojení Prahy a Českých Budějovic. Než se tak stane, plánuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) alespoň dílčí úpravy současné silnice.

Záměr včera potvrdil jihočeský hejtman Jiří Zimola, jehož o chystaných stavebních úpravách silnice první třídy, známé pod označením E55, informoval ministr dopravy Dan Ťok. „V plánu je přidání dalších jízdních pruhů v některých kritických místech na trase mezi Českými Budějovicemi a Dolním Dvořištěm," řekl Jiří Zimola s tím, že obdobné úpravy se chystají i na silnici mezi Českými Budějovicemi a Vodňany.

Podle hejtmana nyní vzniká studie, která by měla napovědět, ve kterých místech by přidání jízdního pruhu pomohlo plynulosti dopravy na frekventované trase nejvíce.

S tím, že by upravená silnice E55 nadobro nahradila chystanou rychlostní silnici R3, se ale nepočítá. „O napojení současné silnice I/3 v Dolním Dvořišti na budovanou silnici S10 na rakouské straně neuvažujeme," sdělila mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. Dodala, že pokud Rakušané komunikaci S10 dokončí dříve než Češi silnici R3, což se dá předpokládat, musí rakouská strana vyřešit připojení k silnici E55 na české straně. „Stejně tak následně česká strana bude řešit po výstavbě R3 připojení k S10," dodala Nina Ledvinová.

V jižních Čechách se nyní chystají ke stavbě celkem čtyři úseky na trase dálnice D3. Už na jaře se mají začít stavět úseky Veselí nad Lužnicí – Bošilec a také Borek – Ševětín.

V pokročilém stadiu příprav jsou i další úseky, konkrétně Bošilec – Ševětín a Ševětín – Borek. Podle jihočeského hejtmana Jiřího Zimoly už výběrové řízení na dodavatele stavby Bošilec – Ševětín běží. Pro úsek Ševětín – Borek se výběrové řízení připravuje. „Vhodný uchazeč by měl být vybrán do konce roku, když vše dobře půjde a nikdo se proti výsledku výběrového řízení neodvolá," říká k budoucímu staviteli či stavitelům dvou úseků Jiří Zimola. Celá část dálnice D3 od Úsilného, tedy fakticky od okraje Českých Budějovic po Mezno, by mohla být podle jihočeského hejtmana hotova už v roce 2017.

Výběrové řízení běží také na pokračování silnice R4. Do konce letošního roku by měl být nalezen zhotovitel pro křižovatku Skalka u Příbrami. „Počítáme s realizací od druhého čtvrtletí letošního roku," uvedl k předpokládanému termínu prací Tomáš Blecha, náměstek ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury. Podle senátora Pavla Eyberta, který vede Sdružení za dostavbu dálnice D3 a rychlostních komunikací R3 a R4, bude nyní Ředitelství silnic a dálnic vypracovávat nový aktualizovaný harmonogram výstavby pro všechny zbývající úseky.