V těchto dnech těsně zamířila do obchodů vlna zákazníků, kteří chtějí darované zboží vrátit.

„Vyměňujeme teď dost, nejvíc je to oblečení a elektroniky,“ řekl Deníku manažer prodeje českobudějovického Prioru Jan Vogl. V prvních dnech po Vánocích už sem přinesly nevhodný dárek desítky lidí. „Pokud mají lidé paragon a věc není použitá nebo poškozená, bez problémů zboží vyměníme,“ dodává Vogl.
U oblečení většinou nesedí velikost, střih či barva, u elektroniky často ježíšek nadělí totožné překvapení. „Nejvíc se měnily přehrávače DVD a malé spotřebiče jako kulmy a fény, když se jich pod stromečkem třeba sešlo víc,“ řekl vedoucí prodejny Okay elektrospotřebiče v Českých Budějovicích Vladimír Zedník.

Za první pracovní den po Vánocích tu vyměnili zboží asi patnácti lidem, další zákazníci ale mohou ještě přijít, protože na rozmyšlení, zda jim výrobek vyhovuje, mají v tomto obchodě standardně třicet dní.

Nevhodný vánoční dárek lze vyměnit nebo vrátit také v hypermarketu Tesco. Zákazníkům pak obchod vyplatí plnou cenu. „Lidé nejčastěji vracejí oblečení. Většinou nesedí velikost a zákazníci si přijdou zboží vyměnit za větší či menší,“ informuje Jarmila Buriánková ze zákaznického servisu Tesco Stores ČR.
Přitom stále platí, že výrobek musí být nepoškozen, nenošen a zákazník musí jeho koupi doložit účtenkou a visačkou.

Nevhodný výběr ježíška postihuje ale také knihy. V českobudějovickém knihkupectví Beseda například vymění za Vánoce deset až patnáct knih.