Další historická a o poznání starší parní lokomotiva stála na kolejích a za sebou měla připojené dva vagonky. O tuto stále pojízdnou atrakci měly zájem především děti, kterou si mohly prohlédnout pěkně zblízka.

Lokálka 310.093

„Toto je představitelka lokomotiv, které jezdily v době starého Rakouska, tedy v konci devatenáctého století. Je to typická lokomotiva pro místní dráhy, stejné jako to, co dneska vidíme například na šumavských lokálkách, takže v té době nebyla žádnou vzácností a vyrobilo se jich poměrně mnoho,“ poodhalil trocha historie tři sta desítky na čtvrtečním dnu otevřených dveří znalec parních lokomotiv Vladimír Klimeš. „Přesně tahle ta lokomotiva, která zde stojí, se k nám dostala z cukrovaru na Slovensku, když skončila svou službu. Tyto a podobné mašinky právě když končily, tak se dostávaly velice často na vlečky anebo na posuny. I ta naše sloužila na vlečce,“ naznačil Klimeš s tím, že českobudějovické depo parní mašinu 310.093 opravuje pravidelně a poslední hlavní oprava se dělala v roce 2000.

Mnohem větší železniční kalibr

Návštěvníky dnů otevřených dveří ale vozila mnohem větší a silnější mašina s číslem 556.0506, která je také mnohem mladší než tři sta desítka.
„To už se jedná o lokomotivu z poslední generace, které tady u nás jezdily. Konkrétně, ta co přiveze lidi, je z roku 1957. Což ještě tak velká historie není,“ pousmál se Klimeš na adresu pět set padesát šestky. „Tato mašina je zase typická představitelka naší nejvýkonnější lokomotivy a především nákladní dopravy před nástupem motorizace a elektrizace na železničních tratích,“ doplnil znalec s tím, že pět set padasát šestka jezdila přímo v Českých Budějovicích a svou kariéru skončila v Českých Velenicích. „Skončila pravidelný provoz v roce 1981 jako jedna z posledních parních lokomotiv u nás a od té doby pochopitelně prodělala ne jednu opravu,“ uzavřel.

Moderní doba

Pro návštěvníky ale nebyly připravené jen dvě historické lokomotivy, ale také ukázka současné techniky. Především děti ze základních a mateřských škol byly nadšené, že si mohly vybrané mašiny prolézt skrs naskrs.


„Paní učitelko, viděla jste ten motor?“ pokřikovaly žáčci na své pedagožky, když s velkým nadšením opouštěly zpřístpněné stroje v halách depa.
„Tady lze vidět novější lokomotivy už motorové a elektrické trakce. Jedna jsou zde vystavené lokomotivy, které jsou běžně v provozu na českých železnicích a potom lokomotivy, které se v Českých Budějovicích běžně neprovozují a České dráhy s nimy jezdí v jiných částech republiky,“ podotkl vedoucí provozu depa Petr Dupal.


Obrovským lákadlem byly pro dětské návštěvníky také věrohodné modely s jezdícími vláčky. „Ty bláho, tak tohle bych chtěl mít taky doma v pokojíčku,“ udiveně komentoval modely domků, nákladních vlaků, mostů či stromů jeden z kluků svému kamarádovi.