Slalomu se podobá jízda po jihočeských silnicích. Své o tom ví i dvaatřicetiletý motorista Lukáš Dolanský z Českých Budějovic. „Jezdím často do Rakouska a na hlavním tahu k hranicím kličkuji mezi dírami hlavně za Planou nebo u Štilce," postěžoval si řidič.

„Rozčiluje mě, jak si v Čechách umíme usnadnit práci. Místo toho, aby někdo ohromné díry v silnici spravil, raději před ně postaví výstražnou značku," doplnil.

Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), v jehož majetku jsou silnice první třídy, i Jihočeský kraj spravující vozovky nižších tříd, podle slov svých zástupců o neslavném stavu jihočeských silnic vědí. A pro to, aby se z děravých silnic znovu staly komunikace, které neohrožují životy a majetek motoristů, údajně dělají vše, co jim počasí a finanční možnosti dovolí.

Podle mluvčí ŘSD Niny Ledvinové začaly opravy nejpoškozenějších úseků silnic první třídy v kraji minulý týden. „Kvůli nepříznivým klimatickým podmínkám, které panovaly v minulých dnech a týdnech, jsme bohužel nemohli práce zahájit dříve. Technologie, které pro tyto opravy používáme, mají své technologické limity, které nelze ovlivnit, a tudíž bylo nutné čekat na vhodné počasí," zmínila Nina Ledvinová.

S opravami výtluků ve větší míře začali i pracovníci krajské správy a údržby silnic.Podle jihočeského hejtmana Jiřího Zimoly nejsou vozovky druhé a třetí třídy na území kraje v tak katastrofálním stavu jako některé úseky silnic první třídy. „Plné výmolů jsou zejména hlavní tahy z Budějovic do Písku, Jindřichova Hradce nebo směrem na Kaplici," vyjmenoval Jiří Zimola.

Krajský radní pro dopravu Antonín Krák již apeloval na jihočeské silničáře, aby provizorním opravám nejvíce rozbitých úseků silnic druhé a třetí třídy věnovali zvýšené úsilí. „Zvláště nebezpečné jsou hlavně velké díry, po jejichž projetí hrozí, že řidič přijde o nápravu u auta," zmínil Antonín Krák s tím, že jihočeští silničáři nyní shánějí tzv. balenku, s níž by mohli díry v silnici lepit i v mrazivém počasí, aniž by hrozilo, že po projetí prvního auta bude vozovka znovu jako řešeto.

K průběžné kontrole nejkritičtějších úseků silnic vyzval kraj i představitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

„I v tomto případě je ale vzhledem k charakteru počasí možné zajistit jen nejnutnější opravy. Do rekonstrukcí většího rozsahu se pustíme, až počasí dovolí," doplnil Antonín Krák.

Hejtman Jiří Zimola odhadl, že po nejkritičtějších úsecích silnic v kraji by řidiči měli projíždět bez nutnosti kličkování mezi výmoly nejpozději na konci dubna.

Náklady na opravy silnic po letošní zimě nebudou podle prognózy Antonína Kráka vyšší než v jiných letech. „Úspor v tomto směru bychom dosáhli kompletní opravou dalších vozovek. Třeba na nové silnici z Větřní do Frymburka teď nebude nutné pět šest let platit žádné úpravy."

Řidiči, kterým auto poškodí díry v silnici, mohou náhradu škody uplatňovat u správce komunikace, tedy buď kraje, respektive správy a údržby silnic, nebo právě Ředitelství silnic a dálnic.