Dopravní podnik tu postupně nechává instalovat takzvané digitální označníky, které mají informovat o příjezdech jednotlivých linek.

„Co to je? K čemu to slouží a proč to tu je? To zas nevědí, zač utratit peníze?“ to jsou nejčastější reakce na digitální označník, který byl postaven například na autobusové a trolejbusové zastávce Jaroslava Bendy na sídlišti Máj.

A někteří kritici zajdou ještě dál. „Tyto červené ukazatele jsou zbytečný luxus, když se šetří například na nočních linkách. Ušetřené peníze za tuhle zbytečnost by šlo použít například na novou silnici A. Barcala a O. Nedbala, která je v havarijním stavu, “ rozčiluje se Oldřich Mareš. „Nejdřív nám v rámci šetření ruší autobusy a teď si tady staví takové novinky,“ vyjádřila svou nespokojenost šestatřicetiletá Marie Boháčová.

Pro lepší přehled

„Digitální označníky se osazují v rámci projektu Informační systém pro cestující MHD v Českých Budějovicích. Sedmdesát zastávek městské hromadné dopravy bude osazeno digitálními displeji, které budou cestujícím zobrazovat aktuální informace o skutečných časech příjezdů jednotlivých linek a další operativní informace týkající se provozu MHD,“ vysvětluje Radek Filip, vedoucí oddělení strategie a řízení dopravy.

„Součástí systému bude i několik velkoplošných obrazovek umístěných v přestupních uzlech a moderní informační kiosky pro cestující. Všechny zastávky vybavené displeji budou umožňovat akustické vyhlášení času příjezdu jednotlivých spojů pro nevidomé či slabozraké občany,“ dodal.

Všelijaké reakce

Tento projekt má jak své odpůrce, tak své příznivce. Reakce cestujících jsou opravdu všelijaké. Někteří jsou na rozpacích, jiní nesouhlasí, ale najdou se i tací, kterým se nápad líbí.

„Jsou to zase peníze utracené navíc, myslím, že by se dalo investovat mnohem lépe. Ale jestli to bude fungovat tak, jak má a splní to svůj účel, mohlo by to být fajn. Jen se bojím, že to jsou zbytečně vyhozené peníze, protože to za chvíli stejně někdo zničí,“ vyjádřil svůj názor osmašedesátiletý Martin Holek. „Mně se tento nápad líbí. I ta zastávka vypadá líp,“ řekla Deníku další z cestujících, Veronika Straková.

Dotace vs. úspory

Negativních ohlasů je přesto nejvíc. Jak ovšem uvedl Radek Filip, nelze spojovat investiční náklady do informačního systému, který je navíc z větší části dotovaný, s provozními náklady. „Realizace tohoto projektu byla zahájena již v polovině loňského roku. Významná část nákladů na tento systém je hrazena ze strukturálních fondů Evropské unie v rámci Regionálního operačního programu Jihozápad a rozpočet Dopravního podniku tak zatíží jen částečně,“ vysvětlil Filip.

„Výběrové řízení na tento projekt bylo vypsáno již na konci roku 2008, kdy se žádná úsporná opatření nerealizovala,“ doplnil. Jak Filip dále uvedl, v loňském roce, kdy se ekonomická krize promítla i do rozpočtu dopravního podniku, byl už projekt ve fázi realizace.

„Omezení provozu na konci roku 2009 bylo způsobeno snížením úhrady prokazatelné ztráty ze strany statutárního města a v té době již byla většina nyní osazovaných digitálních označníků vyrobena,“ snaží se Radek Filip, vedoucí oddělení strategie a řízení dopravy, cestujícím vysvětlit, že náklady na realizaci tohoto projektu nelze spojovat s rušením některých linek městské hromadné dopravy. Upozorňuje také, že by bylo neefektivní a s ohledem na budoucnost nerozumné vzdát se významné dotace z Evropské unie.

Nyní je osazeno celkem dvacet digitálních označníků. Ostatní budou postupně přibývat.

Petra Friedrichová