V Budějovicích upravuje pravidla provozu sdílených elektrokoloběžek memorandum, které společně domluvily a podepsaly město a firmy Bolt a Lime. Loni na jaře tak skončila poměrně divoká doba, kdy část neukázněných uživatelů nových vozítek ztrpčovala život svému okolí tím, že nedodržovala předpisy - jezdila po chodníku, i po pěších zónách se řítila vysokou rychlostí a navíc byly stroje odkládány často velmi nevhodně tak, že překážely ostatnímu provozu nebo pěším. Vedle sdílených koloběžek se ale na problémech s tímto novým druhem dopravy podílejí i soukromí majitelé elektrokoloběžek.

Elektrokoloběžky zaměstnávají pravidelně i policii. Dopravní policisté řeší případ nehody mezi invalidní chodkyní a mužem na elektrokoloběžce, ke které mělo dojít v Budějovicích 22. března dopoledne. Policejní mluvčí Štěpánka Schwarzová uvedla, že nehoda se stala na chodníku v prostoru ulic Rudolfovská, Nádražní, Lannova třída. "Měla se zde pohybovat invalidní chodkyně, která tlačila takzvané chodítko. Ve stejnou dobu místem po chodníku projížděl muž na elektrické koloběžce, který měl mít oblečenou šedou mikinu s kapucí. Došlo ke střetu. Žena upadla na zem a utrpěla zranění, která si vyžádala následné ošetření v nemocnici. Muž chodkyni nepomohl a po střetu odjel," popsala mluvčí policistů.

V Budějovicích srazil chodkyni jezdec na elektrokoloběžce i v lednu. I tady řidič ujel. Na chodníku v ulici Jeremiášova jel muž na elektrické koloběžce a narazil do chodkyně, která po střetu upadla na chodník. Jezdec ale nezastavil a pokračoval směrem k Nádražní ulici. Žena utrpěla zranění, které si vyžádalo příjezd záchranky a převoz do nemocnice.

Provozovatelé zpřísňují pravidla

Aby se společnost Bolt vyhnula zvýšenému riziku nehod přes zimu, na několik měsíců stáhla své zelené stroje z ulic. Nyní se vozítka v zelené barvě vrátila, ale přicházejí s řadou inovativních bezpečnostních funkcí, které se spojují do ojedinělého systému bodování uživatelů na základě jejich chování na koloběžce. Zpřísnění pravidel má zajistit větší bezpečnost provozu.

„Unikátní systém bodování jezdců i na něj navázané funkce jsou součástí širšího balíku bezpečnostních prvků služby Bolt, mezi které patří také loni představený test kognitivních schopností. Test je povinný od půlnoci do brzkých ranních hodin v lokalitách s bujarým nočním životem, a jen pokud jím uživatel projde, může na koloběžce vyrazit. Jsou to tyto funkce a další aktivity včetně vzdělávání našich uživatelů, které z Boltu dělají lídra na poli bezpečnosti. Jsme rádi, že letos dojde k výraznějšímu rozšíření těchto novinek, které výrazně přispějí k dalšímu zvýšení bezpečnosti provozu sdílené mikromobility v českých městech,” říká Lucie Krahulcová, manažerka veřejné politiky pro služby mikromobility platformy Bolt.

Spolupráce s městy

Firma spolupracuje s městy, kde působí, na vylepšení bezpečnostních zásad. Jak už bylo uvedeno, bojuje třeba proti jízdě pod vlivem návykových látek a snaží se vzdělávat jezdce i chránit ostatní zranitelné účastníky provozu.

Při zpřísnění pravidel se Bolt opírá o různé studie. Podle finské studie z loňského roku hrál ve více než polovině zaznamenaných nehod koloběžek roli alkohol nebo jiné drogy. Společnost Bolt proto bude nadále zefektivňovat svůj test kognitivních reakcí, který zabraňuje jízdě pod vlivem a formou kampaní vést uživatele svojí aplikace k zodpovědnému chování. Podle studie Austin Public Health se dále třetina všech nehod koloběžek, při nichž došlo ke zranění, udála při první jízdě uživatele. Bolt bude proto dále rozvíjet začátečnický režim aplikace, který dokáže omezit rychlost koloběžky na 15 km/h a současně se ještě více zaměří na vzdělávání uživatelů v oblasti bezpečné jízdy na koloběžce.

Bodování jezdců

Problém ale přetrvává i u parkování. Podle údajů společnosti Bolt odpovídá počet incidentů se zaparkovanými koloběžkami zhruba 15 procentům z celkového počtu nehod, které se udály při jízdě. Nevhodně odstavené koloběžky přesto představují riziko pro starší či zdravotně postižené osoby. Bolt bude nadále rozvíjet svůj parkovací systém založený na umělé inteligenci a bude zlepšovat akustické varování koloběžek, aby zabránil případnému střetu s chodci.

Další inovací zaměřenou na zvyšování bezpečnosti provozu koloběžek je systém bodování jezdců na základě jejich způsobu jízdy. Aplikace Bolt a senzory strojů jsou totiž schopny zachytit nebezpečnou a zakázanou jízdu ve dvou, nadměrně časté prudké brzdění a smyky, kolize či pády, i nesprávné parkování. Za tyto prohřešky bude uživatel po každých pěti jízdách bodován.

Pokud jezdec patří mezi 2 % nejproblematičtějších uživatelů v daném městě, společnost Bolt zavede opatření v rámci nové třístupňové politiky. Nejprve prostřednictvím aplikace obdrží další vzdělávací materiály. Společnost Bolt věří, že bezohlednou jízdu lze zpočátku řešit zvyšováním povědomí o nebezpečích, kterým jezdci vystavují sebe a okolí. Pokud uživatel během následujících 5 jízd své chování nezlepší, bude mu rychlost po dobu dalších 5 jízd omezena na 15 km/h. V případě, že ani tato dvě opatření nepovedou k bezpečné jízdě, dojde k týdennímu zablokování. Funkce se v současné době testuje v Německu a Portugalsku, v průběhu sezóny bude rozšířena na další trhy.

Zvyšují laťku

„Jak bylo oznámeno v naší nejnovější zprávě o bezpečnosti koloběžek, v roce 2021 jsme snížili počet zranění o 26 % a nehod s účastí našich koloběžek o 12 %, přičemž jsme ve srovnání s rokem 2020 zvýšili počet jízd 5krát. Laťku však neustále zvyšujeme pro bezpečnost naší služby. Proto doufáme, že standardy zahrnuté v našem závazku a skóre jezdce se stanou inspirací pro celé odvětví,“ říká Lucie Krahulcová.

„Sdílená mikromobilita má významný potenciál snížit objem automobilové dopravy v našich městech. Aby jej ale naplnila, je třeba klást co největší důraz na bezpečnost sdílené mikromobility. Tento přístup může maximalizovat důvěru uživatelů v koloběžky jako nový způsob dopravy a dodat samosprávám sebevědomí při vyjednávání dlouhodobých partnerství s provozovateli těchto služeb. Společnost Steer s potěšením přispěla svým výzkumem do této zprávy, která demonstruje odhodlání společnosti Bolt klást bezpečnost uživatelů koloběžek i všech ostatních účastníků provozu na první místo,“ říká Matthew Clark, vedoucí oddělení nové mobility ve společnosti Steer.

V sedmi městech

Koloběžky Bolt jsou k dispozici v sedmi českých a moravských městech, kromě Budějovic také v ulicích Prahy, Brna a Ostravy nebo v Olomouci, Pardubicích, Frýdku-Místku. Počet nasazených strojů, ale také měst, ve kterých bude služba mikromobility Bolt k dispozici, se bude v průběhu roku vyvíjet podle poptávky a dalších okolností. V rámci obměny flotily koloběžek budou ve většině městech v Česku nasazeny inovované stroje Bolt 4, které vedle delšího dojezdu poskytují také vyšší míru bezpečnosti a komfortu.

V Budějovicích se už elektrokoloběžky staly i předmětem zájmu zlodějů. Dosud neznámý pachatel v noci z neděle 16. na pondělí 17. dubna v budějovické ulici Plachého odcizil klíče. Pomocí nich se následně dostal do společných prostorů domu a ze sklepa odcizil hned tři elektrické koloběžky různých značek – KUGOO G2 PRO, JOYOR X5S a NITRO. Majitelé si vyčíslili škodu na víc než 52 tisíc korun.

Přes všechny problémy se ale v Budějovicích zatím neobjevila významnější iniciativa, která by po vzoru Paříže chtěla elektrokoloběžky úplně z města vytlačit.