Papír je nejdražšíModerní doba přeje elektronice. 
I proto se dá předpokládat, že lidé, kteří budou MHD cestovat
s klasickou papírovou jízdenkou, budou mít jednou jízdné nejdražší. Právě náklady na vydání papírové jízdenky jsou pro dopravní podnik (DP) nejvyšší. Jízdenku je možné koupit i přes mobilní aplikaci Sejf, DP také plánuje pořídit do vozů MHD speciální terminály, s jejichž pomocí bude možné zakoupit jízdenku přímo ve voze bezkontaktní platební kartou – jak to už teď umí některé automaty na zastávkách.

„Lidem se nechce přemýšlet nad tak běžnou věcí, jako je jízdenka do MHD. Nepřehledný ceník je často může od jízdy odradit," vysvětlil Slavoj Dolejš, proč navrhne sjednocení cen klasických papírových jízdenek. Dosud si dospělí cestující vybírají mezi jízdenkou na 20 minut za 13 korun a na 60 minut, která je o tři koruny dražší.
„Chtěl bych prosadit jednotnou jízdenku. Cenu musí určit politická reprezentace města, osobně bych nechtěl jít nad 16 korun," předeslal Slavoj Dolejš a doplnil, že změna by mohla začít platit od nového roku. Zda se tak opravdu stane, určí svým rozhodnutím představitelé města.

Aleně Peštové z Českých Budějovic však současný systém vyhovuje více. „Myslím si, že je dobré moci si vybrat z více cenových kategorií podle toho, jak dlouho člověk pojede autobusem. 
V Praze tento systém také funguje – člověk si může vybrat, jestli chce jízdenku na 30, 90 minut či více," řekla Alena Peštová.

O ceně nové jízdenky rozhodnou politici

Zrušit levnější jízdenky s platností na 20 minut, jež si v automatech kupují hlavně lidé, kteří MHD jezdí jen příležitostně. A naopak zvýhodnit ty, co MHD využívají pravidelně. Takový je plán šéfa dopravního podniku Slavoje Dolejše. Pokud by se zjednodušil ceník jízdného a v automatu jste si mohli koupit jen jeden druh jízdenky třeba za 16 nebo 20 korun, přineslo by to další peníze do kasy dopravního podniku. „To by nám umožnilo více podporovat pravidelné cestující," naznačil svou vizi Slavoj Dolejš, podle něhož příležitostným cestujícím příliš nesejde na tom, zda za jízdenku zaplatí o pár korun víc nebo míň.

„Je to patrné na jízdenkách, které se dají koupit u řidiče. Jsou dražší než ty
z automatu, přitom zájem o ně neklesá," zmínil pro příklad šéf dopravního podniku. Doplnil, že i nový ceník jízdného, jenž by mohl začít platit už od nového roku, by i nadále zvýhodňoval cestující mladší 16 let. O tom, zda se ceny jízdenek skutečně změní, rozhodne ale až politická reprezentace města.

Studentovi Lubomíru Burešovi z Mladého by zdražení papírových jízdenek nevadilo. „Ať stojí klidně šestnáct nebo dvacet korun, ale ať jdou za stejnou cenu kupovat i přes SMS. Současné mobilní jízdenky jsou nesmyslně předražené a spoustu lidí to odradí," řekl s tím, že po úpravě cen by se hlavně zájem mladých lidí o cestování zvýšil.

AUTOR: TOMÁŠ FIŠER