„O termínu stavby zatím není rozhodnuto, rádi bychom ale využili období s nízkým provozem během letních prázdnin. Stavební práce by měly trvat maximálně sedmdesát dní, počítáme ale spíše se dvěma měsíci," nastínil plány náměstek primátora pro investice Petr Holický.

Vytížený uzelOkolí obou nádraží patří k velmi frekventovaným místům. Každý den tudy projedou tisíce aut a autobusů a projdou zde i tisíce chodců. Prostor je důležitým uzlem pro linky MHD.

Jedním dechem ale dodává, že veřejná zakázka na dodavatele prací v úseku mezi Dvořákovou a Nádražní ulici musí počkat na okamžik, kdy bude zajištěné finanční krytí celé akce. „Ta byla součástí loňského rozpočtu, v letošním je proto potřeba provést rozpočtovou změnu, což by zastupitelé měli schválit na únorovém zasedání," upřesňuje náměstek primátora pro dopravu František Konečný. „Je to jedna z důležitých staveb letošního roku," doplnil.

Plánovaná rekonstrukce veřejných ploch a prostranství podle něj počítá především s otevřením průjezdu pro hromadnou dopravu vlevo do Žižkovy směrem k vlakovému nádraží, ale také s novým režimem pro chodce, kteří dostanou dva nové přechody přes Nádražní a mezi hotelem Grand a Mercury centrem.

„Už bylo načase, slibují to roky, ale pořád tu přebíháme mezi auty, jak se dá," těší se na změnu důchodkyně Stanislava Švaříčková, která tu často přesedá mezi městskou hromadnou dopravou, autobusy a vlaky.

V podchodech může vzniknout parkoviště kol

Variací na Nerudovskou otázku co s ním řeší v případě podchodu pod Nádražní ulicí vedení budějovické radnice. Lze totiž předpokládat, že už nyní sporadicky využívaný prostor po úpravách Žižkovy a Nádražní ulice a zřízení nových přechodů úplně ztratí smysl.

Podle náměstka primátora Františka Konečného jsou podchody problematické z řady důvodů. „Nejsou bezbariérové, je také logické, že pokud v nich není živo, lidé tudy nechtějí chodit, mnozí se tu i obávají o svou bezpečnost, nechtějí tudy posílat děti," shrnuje.

Radní ale chtějí pro podchod najít smysluplné využití. „Chceme zvážit, jestli by tu nemohl vzniknout prostor pro parkování jízdních kol," naznačuje náměstek primátora Petr Holický s tím, že o studii takového řešení by se měl postarat cyklokoordinátor Lukáš Bajt. „Podobně fungují někdejší podchody v Holandsku nebo Německu, v Budějovicích by mohlo takové parkoviště pro kola vzniknout místo původně zvažované parkovací věže," navrhuje.

Prostor podle něj skýtá dostatečnou kapacitu. „Jeho výhodou je bezesporu možnost krytého stání, podchod má navíc výhodnou polohu. Jeho přeměna pro nové využití by navíc měla být levnější než parkovací věž. Mohla by tu vzniknout jak volná stání, tak zabezpečený prostor, kde by za poplatek mohla být kola pod dohledem, součástí parkoviště by mohla být třeba i opravna kol," nastiňuje prvotní představy.

Zároveň ale upozorňuje, že bude třeba vyřešit některé překážky, ať již nelichotivý technický stav objektu nebo otázku přístupu s bicykly do podzemí. „Znamenalo by to patrně snížení nájezdů nebo vybudování výtahu."

Další plányV souvislosti s úpravou Žižkovy třídy se počítá i s dalšími změnami. Dotknou se především linek městské hromadné dopravy. Všechny mají jezdit Žižkovou. Zastávky, které se nyní nacházejí před železniční poliklinikou, se přesunou před budovu vlakového nádraží. Zastavovat by tu měly také taxíky. Opačným směrem, tedy k železniční poliklinice se posunou současná parkovací místa. Řidiči osobních aut už nebudou smět jezdit koncovou částí Žižkovy, naopak zprůjezdněná pro ně bude Průmyslová s výjezdem na Nádražní. Průmyslovou ulicí povede i nová cyklostezka.