Mostek nemá dostatečnou kapacitu, aby se pod něj vešla „stoletá“ povodňová vlna. Stoka přitom s nepříjemnou pravidelností zaplavuje své okolí. Ukázala to i v minulých dnech.

Rekonstrukce už je připravena, ale stále se oddaluje. Letos mají začít jen přípravné práce. Pro majitele garáží to znamená další měsíce naplněné obavami z přívalových dešťů.

Mostek bude předělávat Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD), jenže kvůli radnici akci pozdrželo. Podle tiskové mluvčí ŘSD Niny Ledvinové se nyní chystá úprava prováděcí dokumentace. „S ohledem na požadavek města v letošním roce most nebourat a jeho rekonstrukci odložit o rok,“ říká Nina Ledvinová.

Radnice chce podle náměstka primátora Františka Konečného nejdříve natáhnout nové trolejové vedení z Nádražní ulice do vozovny trolejbusů, aby získaly objízdnou trasu. „Zkrátilo by to uzavírku Pražské třídy při chystané rekonstrukci mostku,“ vysvětluje František Konečný.

V minulých letech protipovodňové úpravy hodně změnily k lepšímu poměry v okolí budějovické Dobrovodské stoky. Její část mezi železnicí na Tábor a mostkem v Pražské třídě ale stále na zásadní proměnu čeká.

Potůček, který je v létě téměř vyschlý, se za větších dešťů pravidelně mění v malou řeku.
Pražská třída zavírá, kvůli povodním

Kritickým místem jsou mostky nad stokou. Pokud se pod ně nevejde povodňová vlna, zaplavuje bahno a písek třeba nespočet garáží. Mostek na Pražské třídě už by se měl rekonstrukce dočkat. Investorem bude Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Podle tiskové mluvčí ŘSD Niny Ledvinové se mají letos na podzim provést překládky inženýrských sítí a příští rok by se měla realizovat vlastní stavba mostu. Při té se předpokládá úplná uzavírka Pražské třídy. Termíny určí jednání s městem, na jehož žádost byla rekonstrukce odsunuta. Radnice totiž chce napřed udělat nové troleje z Nádražní ulice do vozovny trolejbusů. Podle náměstka primátora Františka Konečného by objízdná trasa měla zjednodušit úplnou uzavírku mostku a zkrátit výrazně dobu prací.

Větší kapacita mostku v Pražské třídě by měla zlepšit situaci i proti proudu. Tam byl na počátku května při přívalových deštích zaplaven jeden areál garáží, když se ucpal průtok pod lávkou v ulici J. Plachty (na snímku). „Je zcela logické, že všechna ‚nadnormativní voda‘ odteče první volnou cestou, tedy do garážového areálu v ulici J. Plachty,“ říká za majitele garáží František Růžička a požaduje upravit i tuto část toku. Objevují se i pochyby o způsobu údržby stoky.

Podle Martina Kaisera, vedoucího budějovického provozního střediska Povodí Vltavy, je Dobrovodská stoka nejčastěji čištěným tokem na území města. V květnu se například bagrovalo v úseku u Suchovrbenského náměstí. A letos se má čistit také úsek mezi Nádražní ulicí a Pražskou třídou. Naposledy se bagroval v roce 2014.