Lidé z Dynína jsou zoufalí. Kvůli zrušeným vlakovým spojům musejí využívat provizorní autobusové zastávky, které jsou přímo na frekventované silnici z Budějovic do Tábora. Potíž je v tom, že u nich chybí přechod i jakákoliv jiná výstraha, která by řidiče na zvýšený pohyb chodců upozorňovala. Nebezpečné je to hlavně za tmy a při snížené viditelnosti. Na problém upozornili čtenáři při pravidelném setkání s redaktory Z očí do očí.

Přestože místní denně riskují své zdraví i životy, pomoci se zřejmě nedovolají. Policie i správce komunikace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) totiž zaujímají ke stavbě přechodu záporné stanovisko. Zdůvodňují to tím, že tudy v budoucnu povede dálnice a zastávky se přemístí. S tím ovšem zdejší lidé polemizují. Tvrdí, že takové argumenty slýchají už mnoho let, ale pro dálnici se toho ještě příliš neudělalo.

„Není to tak dlouho, kdy tady srazili člověka, který vystupoval z autobusu a chtěl přejít silnici. Špatně odhadl rychlost přijíždějících aut a jedno ho smetlo. U zastávky by přechod určitě být měl,“ je přesvědčen třeba František Peterka. Zmiňovaná smrtelná nehoda se stala v polovině ledna 2008, krátce po šesté ranní. Řidič Fiatu Doblo, který jel od Ševětína na Veselí, jel u zastávky příliš rychle a přehlédl šedesátiletého muže, který přecházel silnici z druhé strany. Ten při nárazu utrpěl mnoho těžkých zranění, jimž na místě podlehl.

Zejména s ohledem na děti a seniory by stavbu přechodu přivítala i prodavačka z místní samoobsluhy Martina Vlášková. Vysvětluje, že ranní a odpolední školní autobus sice zajíždí až do vsi, ale zbývající spoje zastavují pouze u hlavní silnice. „Přechod by tu určitě měl být, protože je velký provoz a auta tu jezdí hodně rychle. Zastávku využívají hlavně důchodci a pro ty je to opravdu nebezpečné,“ popisuje mladá žena.

Její slova potvrzuje starosta Jiří Veselý. Zdůrazňuje, že kromě přechodu obec usilovala i o vybudování dalšího odbočovacího pruhu, ale marně. Kvůli dálnici se totiž v Dyníně nesmí stavět. „Řešili jsme to s policií, ale ta řekla, že postavit tu přechod s absolutní předností chodců je vyloučeno. Chtěli jsme proto alespoň odbočovací pruh do vsi, ale nic nám nechtějí povolit. Přitom je to tu opravdu nebezpečné, policajti by tu mohli stát pořád,“ říká Veselý.

Musí rozhodnout kraj

Dodává, že ačkoliv je v těchto místech povolena pouze devadesátikilometrová rychlost, téměř nikdo ji nedodržuje. Souhlasí s tím i budějovická policejní mluvčí Regina Tupá. Na překračování rychlosti tady policisté narážejí velmi často. „Je to relativně rovný úsek, který svádí řidiče k porušování předpisů. Na toto místo se pravidelně zaměřujeme i při různých kontrolách,“ vysvětluje Tupá.

Určitou naději dává Dynínským alespoň Josef Pešl, šéf budějovického pracoviště ŘSD. Tvrdí, že o problému sice nevěděl, ale nebrání se diskusi. Iniciovat by ji však měla obec. Upozorňuje také na skutečnost, že o každé značce na silnici I. třídy musí nejdřív rozhodnout krajský úřad. „Ať vyvolá obec jednání. Můžeme udělat místní šetření a pak se na nějakém řešení dohodnout,“ vyzývá Pešl.

Padesátku budou řidiči ignorovat

Žijete u silnic prvních tříd a uvítali byste na nich přechody? S největší pravděpodobností máte smůlu. „V zájmu zachování bezpečnosti a plynulosti je nutné snížit počet chodců na minimum, zejména pak v úsecích mimo zastavěné obce,“ říká budějovická policejní mluvčí Regina Tupá.

Proč policie nesouhlasí se stavbou přechodu u Dynína
Přechod na silnici je možné využít pouze tam, kde je dovolená rychlost nižší nebo rovna 70 kilometrům v hodině. V blízkosti přechodu je nutné snížit ji na padesát a v místech větší koncentrace chodců, zejména dětí, je vhodné snížit ji na třicet. V případě Dynína je nejvyšší dovolená rychlost devadesát, je tedy možné pouze vybudovat nadchod či podchod.

Jaká jsou největší rizika těchto přechodů?
V zájmu zachování bezpečnosti a plynulosti provozu je nutné snížit počet chodců, kteří přecházejí silnice I. tříd, zejména pak v úsecích mimo zastavěné obce. Budování přechodů na silnicích všech tříd mimo obce je vzhledem k tomu, jak rychle tam projíždějí auta, vysoce nebezpečné. Hlavním rizikem je, že auto chodce srazí. Další rizika plynou z náhlé změny rychlosti auta, jehož řidič chce umožnit chodci přejít silnici.

V případě, že se zde pohybuje větší počet chodců, měl by na to správce silnice řidiče nějak upozornit?
Chodec přecházející silnici rychlostí šest kilometrů v hodině ji překoná asi za 6,9 vteřiny. Auto jedoucí devadesátkou za tu dobu urazí přes 170 metrů. V případě, že by se v inkriminovaném úseku omezila rychlost na padesát kilometrů v hodině, jednoznačně by se narušila plynulost provozu. Je vysoce pravděpodobné, že vzhledem k nízkému počtu chodců by řidiči snížení rychlosti nerespektovali a považovali by ho za bezdůvodné.