Nekonečné kolony aut, které den co den ztěžují život lidem v Dasném a Češnovicích na Českobudějovicku, by konečně mohly opustit vesnice a jezdit po obchvatu. Jaroslav Havel, starosta Pištína, pod který Češnovice patří, potvrdil Deníku, že dlouho chystaný obchvat na silnici I/20 by se konečně mohl začít stavět. Investorem bude Ředitelství silnic a dálnic ČR, které chce do konce roku vypsat výběrové řízení na zhotovitele.

„Tento projekt je klíčový zejména z hlediska zvýšení bezpečnosti na silnici I/20, kde se často stávají dopravní nehody, včetně čelních střetů. Obchvat navíc odlehčí dopravě v obcích Dasný a Češnovice a zvýší kvalitu života místních obyvatel. Tato silnice je jednou z nejfrekventovanějších v regionu, denně po ní projedou desítky tisíc vozidel,“ poznamenal Jaroslav Havel na adresu komunikace, která spojuje České Budějovice a Písek.

Dlouhodobé úsilí

Starosta Pištína připomíná, že na realizaci obchvatu bylo vynaloženo více než 17 let úsilí a různých administrativních a politických jednání. V obci Dasný se dokonce konala veřejná demonstrace občanů Dasného a Češnovic na podporu výstavby. „Nesmírně mě to těší a jsem vděčný, že se nám konečně podařilo dosáhnout tohoto cíle,“ uvedl Jaroslav Havel k očekávanému zahájení stavby. Když nastoupil do funkce starosty, bylo schvalování trasy obchvatu jedním z jeho prvních úkolů. Vybírala se tehdy jedna z pěti variant.

Přímo středem Češnovic a Dasného prochází silnice I/20, která spojuje České Budějovice a Písek. Pro obchvat už se kácelo u komunikace na okraji Českých Budějovic.
Nejsou peníze. ŘSD odkládá obchvaty u Budějovic na neurčito, ač jsou připraveny

S výstavbou obchvatu se otevírají nové možnosti pro rozvoj nejen obcí Dasný a Češnovice, ale i pro okolní region, včetně Pištína. Obce plánuje další infrastrukturní projekty, které by se mohly uskutečnit současně s novým obchvatem. Počítá s mezi nimi i s vylepšením místních komunikací a vytvořením cyklostezek, v plánu jsou i protipovodňová opatření k nimž patří například stavba suchého poldru. Jaroslav Havel také očekává, že obchvat přiláká nové obyvatele a investory, pro které byla vysoká intenzita dopravy v obcích dosud překážkou.

Kvůli obchvat už se začaly dělat letos na jaře terénní úpravy včetně kácení stromů. Výběrové řízení na zhotovitele se ale nakonec posunulo. Stavba by mohla být zahájena v roce 2024, práce by měly trvat tři roky.

Změní celou trasu

Ředitelství silnic a dálnic ČR chce postupně na celé trase z Českých Budějovic do Písku provést velké změny a komunikaci přestavět na systém 2 + 1, což znamená rozšířit dosavadní dvoupruh. Podobně se v minulých letech proměnila silnice I/3 například na Benešovsku. Na trase České Budějovice - Písek se má měnit také hlavní výjezd z Protivína na silnici I/20. Úpravy jsou rozdělené do několika etap. Jejich předzvěstí bylo třeba rozšíření komunikace a stavba nové lávky nad silnicí u Sedlce.