Českobudějovický primátor Juraj Thoma včera podepsal smlouvu se společností Mott MacDonald Praha, která na zadání města zpracuje komplexní integrovaný plán organizace dopravy. Ten se bude týkat všech složek – dopravy autobusové, automobilové, cyklistické i pěší.
„První otázka, na kterou bychom měli dostat odpověď, jsou aktuální vnitroměstské dopravní proudy,“ řekl Thoma. „To druhé, což je stěžejní, je návrh modelu dopravní obslužnosti, který by mohl znamenat i dost podstatné změny v dopravě na území města,“ dodal.
Předpokládá se, že některé komunikace – i víceproudé budou jenom jednosměrné, také mají být pro městskou hromadnou dopravu vytvořeny preferenční pruhy tak, aby se zrychlil pohyb autobusů po městě a lidé měli větší motivaci je využívat.
„Prvním úkolem, který nás čeká je tvorba dopravního modelu města, od nějž se bude odvíjet veškerá následná činnost,“ řekl projektový manažer firmy Mott MacDonald Praha Ondřej Kokeš s tím, že do konce roku se uskuteční rozsáhlé průzkumy.
Desítky brigádníků, kteří budou počítat auta, budou k vidění na všech důležitých křižovatkách. Zaměří se také na cyklisty a chodce na nejvytíženějších trasách, a to jak v centru města, tak i v dalších zónách, např. u autobusového a vlakového nádraží, u sportovišť a podobně.
Analýzy by měly být hotovy do konce letošního roku. V roce 2009 se pak zpracují dílčí části modelu, které se zaměří zejména na zrychlení pohybu MHD, posouzení priorit výstavby nových úseků, posouzení hlukové zátěže a na kritická místa z hlediska bezpečnosti provozu. Od příštího roku by se pak změny začnou zavádět do praxe.
K dopravě si řeknou své i obyvatelé
Společně se sčítáním dopravy se připravuje také průzkum mezi českobudějovickými obyvateli. „Máme připraven dotazník, který bude zjišťovat přepravní chování a preference obyvatelstva,“ uvedl Ondřej Kokeš, projektový manažer firmy Mott MacDonald, která zakázku pro město zpracuje.
Lidé, kterým se dotazník nedostane do ruky, jej budou moci vyplnit na připravovaných webových stránkách, kde budou zveřejněny informace o projektu a probíhajících průzkumech.
Omezení v provozu kvůli dopravnímu sčítání se řidiči nemusejí obávat. Na ulicích budou sčítači automobily, chodce a cyklisty pouze sledovat. Otázky od pracovníků firmy mohou ale řidiči očekávat na parkovištích u obchodních center.
„Všichni přijíždějící budou požádáni o zodpovězení několika otázek. Většinou se to odehrává v době, kdy řidič opouští vozidlo, takže obtěžování lidí bude minimální,“ upřesnil Kokeš.
Rychlejší MHD
Celkové zpracování integrovaného plánu organizace dopravy v Českých Budějovicích potrvá až do roku 2009. Nejdůležitější pak bude závěrečná část projektu, která přinese návrh komplexního řešení dopravy pro časové horizonty deseti a dvaceti let s důrazem na zvýšení plynulosti a bezpečnosti provozu ve městě. Vytvořit se mají zejména lepší podmínky pro pohyb vozidel MHD a rovněž pro chodce a cyklisty.
Za zpracování studie město zaplatí zhruba dva miliony korun. „Vítězná firma má zkušenosti s řešením dopravních analýz a návrhem dopravních opatření ve městech nad padesát tisíc obyvatel, to bylo pro nás velmi důležité,“ vysvětlil hlavní důvod pro výběr firmy Mott MacDonald Praha českobudějovický primátor Juraj Thoma.
Společnost Mott MacDonald má v celosvětovém měřítku více než stoletou tradici. Na českém trhu působí sedmnáct let a již zpracovávala návrhy dopravních řešení pro města Opavu, Znojmo, Brno, Ostravu či Zlín.
Integrovaný plán organizace dopravy využije město i dále. „Dokument bude sloužit i jako podklad pro tovrbu nového územního plánu města Českých Budějovic,“ zmínila náměstkyně primátora Ivana Popelová.
Preferenční pruhy
Už nyní město počítá s některými dopravními úpravami. „Je připraven projekt na zavedení preferenčních pruhů pro MHD. Ten by měl umožnit plynulé propojení Rudolfovské třídy od mlékárny Madeta, přes celé Sady, Husovu třídu až na sídliště Máj,“ uvedl Thoma.
S realizací tohoto projektu radní ale počkají na závěry výše zmiňované dopravní studie.