Dostavba třetího a čtvrtého bloku Jaderné elektrárny Temelín začne nejdřív za čtyři roky. Termín získání stavebního povolení bude závislý především na výsledcích posuzování vlivu na životní prostředí (takzvaný proces EIA, pozn. redakce) a vyhodnocení odborných připomínek české, rakouské i německé veřejnosti.

Na včerejší tiskové konferenci o budoucnosti Temelína to prohlásil člen představenstva a ředitel divize výroba společnosti ČEZ Vladimír Hlavinka. Dodal, že v současné době už běží výběrové řízení na dodavatele. Přihlásili se do něj tři uchazeči, kteří se utkají v boji o zakázku za zhruba 500 miliard korun.  Jedná se o francouzskou Arevu, americký Westinghouse a česko-ruské konsorcium Škoda JS, Atomstrojexport a Gidropress. Své nabídky musejí odevzdat do pondělí 2. července.

„Výběr vítěze bude ukončen příští rok. Stavební povolení získáme v ideálním případě za čtyři roky,“ nastínil Hlavinka.
Podle něj už bude v té době zároveň  docházet k postupnému odstavování a přestavbě starých uhelných elektráren. Nové jaderné zařízení je má v budoucnu zcela nahradit.


Ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba uvedl, že dostavba třetího a čtvrtého bloku Temelína výrazně přispěje k energetické soběstačnosti České republiky.

Jak ministr dále dodal, jedná se o dlouhodobě stabilní zdroj, který naše země potřebuje. Provozovatel však musí zaručit, že vyrobená elektřina bude cenově dostupná. A to jak pro průmysl, tak i pro běžné domácnosti. „Jednou z možných variant je takzvaná fixace cen.

Debata je však teprve na začátku a je to teprve otázka dalších jednání,“ řekl Kuba. Podle předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Dany Drábové bude výstavba nových bloků finančně nákladná a složitá i z hlediska zajištění dostatečného množství kvalifikovaných pracovníků. I přesto je však Drábová optimistkou. „Česká republika má dobrou tradici v tom, že se o obě svá jaderná zařízení umí dobře postarat. Věřím, že to tak bude i nadále,“ konstatovala.

Kraj požaduje v souvislosti s dostavbou Temelína urychlené dokončení dálnice D3, obchvatu krajského města i železničního koridoru. Jedná se i o opravě silnice II/ 105 z Budějovic do Týna, která bude během stavby enormně zatížena. Ministr dopravy Pavel Dobeš včera zmínil, že se aktuálně připravuje její převedení do kategorie silnic prvních tříd. Péči o ni tak do budoucna převezme stát, respektive Ředitelství silnic a dálnic. „Dojde k tomu hned potom, co ji nechá kraj opravit za prostředky z Regionálního operačního programu,“ upřesnil Dobeš.

Společnost ČEZ uzavřela v roce 2009 s krajem smlouvu o investicích za 3,7 miliardy korun. Týkají se hlavně oprav silnic a budování obchvatů kolem jedenácti obcí.