Předchozí
1 z 3
Další

Trolejbusy pro Budějovice

Pětatřicet nejmodernějších trolejbusů Škoda 33Tr převezme budějovický dopravní podnik. Jde o jeho největší historickou investici ve výši téměř 700 milionů korun. Cestujícím trolejbusy zajistí ekologičtější a pohodlnější jízdu. Foto: Škoda GroupPětatřicet nejmodernějších trolejbusů Škoda 33Tr převezme budějovický dopravní podnik. Jde o jeho největší historickou investici ve výši téměř 700 milionů korun. Cestujícím trolejbusy zajistí ekologičtější a pohodlnější jízdu. Zdroj: Deník/VLP Externista

Trolejbusová doprava v Českých Budějovicích dostane výraznou posilu. Do jihočeské metropole zamíří 35 nových trolejbusu Škoda 33Tr v celkové hodnotě téměř 700 milionů korun. Dodávky budou probíhat mezi lety 2025 a 2026. Zakázka dále posiluje úspěšnou spolupráci mezi výrobcem a Dopravním podnikem města České Budějovice trvající již tři desetiletí. V jihočeské metropoli je v provozu celkem 57 trolejbusů, všechny vyrobené ve Škoda Group.

Moderní vozidla Škoda 33Tr jsou kloubové 18metrové trolejbusy vybavené moderním informačním a odbavovacím systémem. Cestující se mohou těšit na prostorný a klimatizovaný interiér, díky němuž bude cestování po městě ještě pohodlnější. „Tento kontrakt je pro nás velmi důležitý pro obnovu vozového parku, zároveň je to také největší investice v historii dopravního podniku, která přinese našim cestujícím ty nejmodernější dopravní prostředky a tím zkvalitní a zatraktivní městskou hromadnou dopravu v našem městě,“ říká Slavoj Dolejš, ředitel a předseda představenstva Dopravního podniku města České Budějovice. Celý vozový park DPMCB bude po nasazení nových trolejbusů nízkopodlažní, cestování MHD se tak stane ještě dostupnější osobám se sníženou pohyblivostí. Navíc díky stále dokonalejším technologiím bude jejich provoz i energeticky úspornější.

Pětatřicet nejmodernějších trolejbusů Škoda 33Tr převezme budějovický dopravní podnik. Jde o jeho největší historickou investici ve výši téměř 700 milionů korun. Cestujícím trolejbusy zajistí ekologičtější a pohodlnější jízdu.
Nové trolejbusy za 700 milionů objedou i nehodu a zvládnou kus cesty bez trolejí

Největší investici v historii Dopravního podniku města České Budějovice, a.s. umožnily úspěšné žádosti o dotace z fondů Evropské unie. Pořízení trolejbusů je součástí plánů na obnovu vozového parku a také na elektrifikaci dalších linek městské hromadné dopravy, z vozidel staršího data výroby proto nahradí kromě trolejbusů i autobusy. Nákup 35 parciálních trolejbusů umožnilo získání dotací z výzev Integrovaného regionálního operačního programu. Investici tak bude až do výše 70 procent způsobilých výdajů spolufinancovat Evropská unie.

Nová vozidla budou vybavena trakční baterií pro dojezd minimálně 12 km. Díky tomu mohou pohodlně obsluhovat i úseky bez trakčního vedení. Pro zvýšení bezpečnosti pak bude instalovaný moderní kamerový systém. Prvních 14 trolejbusů bude dopravnímu podniku předáno v první polovině roku 2025, poslední vozidlo bude doručeno v polovině roku 2026.

Vědecká knihovna dostala moderní přístavbu

Přístavba Jihočeské vědecké knihovny (osvětlená budova).Přístavba Jihočeské vědecké knihovny (osvětlená budova).Zdroj: Deník/Edwin Otta

Dotace Evropské unie podporují i projekty v oblasti kultury. Jedním z nejvýznamnějších v Českých Budějovicích v poslední době to byla přístavba Jihočeské vědecké knihovny na Lidické třídě. Projekt se uskutečnil v letech 2016 až 2020.

Samotná přístavba nového objektu trvala rok a půl a vyžádala si náklady 168 milionů korun. Evropská dotace pokryla zhruba sto milionů korun, zbytek hradil Jihočeský kraj jako zřizovatel knihovny. „Skloubit stavbu a provoz knihovny nebylo vždy úplně jednoduché. Po celou dobu stavby jsme se ale snažili, aby stavební omezení pocítili čtenáři, co nejméně,“ uvedl při slavnostním otevření ředitel knihovny Ivo Kareš.

Studijní část Jihočeské vědecké knihovny na Lidické třídě se otevřela pro čtenáře.
Vědecká knihovna na Lidické třídě otevřela své dveře

Hlavním cílem projektu bylo rozšíření kapacit knihovny a flexibilní zpřístupnění knihovního fondu při zlepšení péče o něj. Projekt zvýšil dostupnost knihovního fondu tak, aby splňoval české i mezinárodní standardy, metodické pokyny a moderní trendy pro zpřístupnění knihovních fondů ve veřejných knihovnách.

Nová přístavba bohužel čekala kvůli covidovým opatřením čtvrt roku na své čtenáře. Pro část fondu platí nová pravidla vyhledávání. Pomocí návštěvníkům je on-line knihovní katalog, který čtenáře navede na přesné místo v knihovně na konkrétní regál a polici, kde se hledaná kniha nachází. Pro hledání mezi sto tisíci knihami je to velká pomoc.

Unie pomůže i tunelu Pohůrka

Stavba dálnice D3 u Českých Budějovic. Tunel Pohůrka už zčásti stavbaři překryli zeminou. Vpravo koryto, kudy teče Dobrovodský potok.Stavba dálnice D3 u Českých Budějovic. Tunel Pohůrka už zčásti stavbaři překryli zeminou. Vpravo koryto, kudy teče Dobrovodský potok.Zdroj: Deník/Edwin Otta

Asi největší jednotlivá dotace z Evropské unie v jižních Čechách podpoří stavbu dálnice D3 u Českých Budějovic. V dubnu 2019 byla slavnostně zahájena stavba úseku mezi Úsilným a Novými Hodějovicemi. Spolu s navazujícími úseky D3 se stane dálničním obchvatem jihočeské metropole.

Celková délka úseku 0310/I Úsilné - Hodějovice činí 7,197 km. Realizací výstavby dálnice D3 dojde k podstatnému zlepšení plynulosti dopravy, zkrácení jízdní doby a zvýšení bezpečnosti provozu. Z hlediska životního prostředí dojde ke snížení zátěže obyvatelstva města hlukem a exhalacemi. Dosud je totiž tranzitní doprava vedena přes České Budějovice.

Současná provizorní propojka od Mladého na Ledenickou bude do listopadu nahrazena první částí obchvatu Srubce. Na snímku Ledenická ulice.
Začala stavba první části obchvatu Srubce, spojí D3 a Ledenickou

Předpokládaná cena stavby je necelých sedm miliard korun bez DPH. Výše dotace EU činí téměř čtyři miliardy korun. Stavba oproti původním předpokladům nabrala zpoždění kvůli horším geologickým podmínkám, než jaké předpokládal projekt v místech, kde se staví tunel Pohůrka. Mimo jiné byl projekt upraven a měnila se technologie výstavby tunelu.

Kvůli stavbě byla dlouhodobě uzavřena Dobrovodská ulice. Dálnice D3 by měla začít sloužit u Českých Budějovic i v navazujícím úseku od prosince roku 2024. Investorem je Ředitelství silnic a dálnic ČR, dokumentaci pro stavební povolení zpracoval Pragoprojekt a.s. Zhotovitelem je sdružení firem Hochtief  CZ a.s., Colas CZ a.s., M-Silnice a.s