Dopravní podnik (DP) v rámci sobotního dne otevřených dveří zájemce svezl právě s historikem po okružní trase městem.

Ač se to na první pohled nezdá, v současnosti červený a zrenovovaný krasavec sloužil úplně jinému účelu než vozit lidi.

„Objevil jsem ho v Plzni v jedné zahrádce. Pan řidič Marek ho tam měl předělaný na zahradní boudičku. Tenkrát jsme se s panem Markem dohodli, že nám ho prodá a my jej zrekonstruujeme,“ vyprávěl během jízdy o minulosti historického trolejbusu vedoucí sekce pevné trakční zařízení DP Václav Březina.

Jízdu si užívaly zejména děti, starší cestující zase nostalgicky vzpomínali třeba na známé štípače jízdenek.

„Tak a teď vidíte napravo starý a původní sloup z roku 1909, kdy zde vznikla tramvajová i trolejbusová doprava najednou. Má krásnou secesní hlavici a je to tedy poslední sloup trolejbusové dopravy z té doby,“ ukazoval například Březina na Mariánském náměstí jednu ze zajímavostí z historie města.

Budějovice tedy zažily hned tři etapy trolejbusové dopravy. Ta poslední a současná zahájila provoz v roce 1991.

Za volant historického trolejbusu si v sobotu sedl Josef Glaser.

„Řízení má svoji specifiku, protože to je stará konstrukce, a řízení a celé ovládání je trochu obtížnější, než mají moderní typy. Ale baví mě to, patří k tomu určitá dávka nostalgie,“ podotkl Glaser, který u DP řídí vozidla už dlouhých čtyřicet let. „Jsme na tom oba dva stejně s trolejbusem, já jsem totiž také už starší,“ pousmál se řidič.

Den otevřených dveří nepřinesl jen jízdy veteránem, ale návštěvníci také nahlédli do vozovny autobusů i trolejbusů. Právě v areálu v Horní ulici lidi zaujala především prohlídka centrálního dispečinku.

„Je to asi pěkná makačka, řídit a kontrolovat ten provoz. Nemyslel jsem si, že to bude tak složité,“ uznale pokýval hlavou jeden z návštěvníků dne otevřených dveří.