Obnova tohoto téměř šedesátikilometrového úseku začala v těchto dnech.
Od druhého pololetí roku 2009, kdy by měla být rekonstrukce hotova, budou vlaky z Horního Dvořiště jezdit až stokilometrovou rychlostí a přibudou další mezinárodní železniční spoje směrem na jih Evropy.


„Tato stavba je součástí IV. železničního koridoru, směřujícího od hranic s Rakouskem v Horním Dvořišti přes České Budějovice a Tábor do Prahy a dále přes Kralupy nad Vltavou, Lovosice a Ústí nad Labem do Děčína. Po dokončení se stane důležitou spojnicí severní a jižní Evropy,“ řekl Deníku Jiří Šťastný ze Správy železniční a dopravní cesty, která je investorem stavby.


Trať do Horního Dvořiště si vyžádá 1,177 miliard korun. Úsek zůstane jednokolejný. To se ale nelíbí jihočeskému hejtmanu Janu Zahradníkovi.
„Projekt číslo 22, jak byl Evropským parlamentem železniční koridor na trase Praha-České Budějovice-Linec označován a také schválen, počítal s dvoukolejnou tratí a rychlostí vlaků 160 kilometrů v hodině. Proto jsme nesouhlasili s jednokolejnou tratí s několika dvoukolejnými úseky a nižší rychlostí. Nyní prezentovaná studie je pro nás zklamáním,“ řekl hejtman Jan Zahradník.


Komplikace čekají také na cestující. V příštím roce mohou na jihu Čech počítat s mnoha výlukami.

Tratě na jih čekají výluky

Výlukový autobus místo vlaků bude ještě letos a i v příštím roce jezdit na trati z krajské metropole do Českých Velenic. Rekonstrukce na úseku z Českých Budějovic do Horního Dvořiště si vyžádá více než měsíční výluky v polovině května a poté na začátku září příštího roku.


Jak uvedl Ondřej Šuch ze společnosti Skanska DS, která je spolu s Viamontem DSP zhotovitelem stavby, nejvíc stavebních prací se odehraje mezi železniční stanicí Omlenice a Českými Budějovicemi.


„Trasa Horní Dvořiště – České Budějovice je vůbec naší první železniční tratí, byla navržena Františkem Antonínem Gerstnerem jako koněspřežka a uvedena do provozu v roce 1828,“ připomněl generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jan Komárek. „Přestavba trati pro parostrojní provoz se uskutečnila v letech 1868 až 1871 a dnes se trať dočká druhé zásadní přestavby, které předcházela elektrizace včetně modernizace zabezpečovacího zařízení,“ doplnil.