„Zhoršené ovzduší má na vině ze sedmdesáti procent doprava," vysvětluje hlavní příčinu Mika.   Pravidelné zářijové měření při Dni bez aut, kdy na náměstí Přemysla Otakara II. mohou jen pěší 
a cyklisté, a  následné měření, kdy sem auta smí, přináší alarmující důkazy. Koncentrace oxidu siřičitého, oxidů dusíku, polétavého prachu 
a dalších jedovatých látek, jako je xylen, toluen nebo benzen se při pohybu aut několikanásobně zvýší.

„Oxid dusnatý až pětadvacetkrát, oxid dusíku NOX přibližně dvacetkrát, benzen pětkrát," uvádí příklady Mika.  Nejproblematičtější je podle něj polétavý prach, který může způsobovat závažné zdravotní potíže; mikroskopické částice organismus neodfiltruje, usazují se v dýchacích cestách a dostávají se přímo do krevního řečiště.

Jediným řešením této situace je podle Miky omezit dopravu. Změny chystá radnice už příští rok. Tou hlavní budou preferenční pruhy pro autobusy MHD, dále se upraví provoz semaforů tak, aby byl provoz na městském okruhu plynulejší.

Tento návrh má ale mezi obyvateli Českých Budějovic řadu odpůrců. Například hoteliér Vladimír Brůžek je rozhodně proti. „Preferenční pruhy bych zrušil, když se postaví, bude to ještě horší. Ze zkušenosti z Prahy mi přijdou zbytečné," je přesvědčen Brůžek.

On, stejně jako velká část obyvatel, se chce po jihočeské metropoli pohybovat pohodlně autem. O plynulosti dopravy se dá ale mluvit jen stěží a v příštích letech to bude ještě horší.
Potvrzuje to náměstkyně primátora Ivana Popelová, která má dopravu na starosti. Situace bude podle ní problematická, i když se postaví obchvat a silnice spojující sídliště Máj, Vltava a Šumava s důležitými tepnami na pravém břehu řeky. „Ani do budoucna, když vzniknou všechny plánované dopravní stavby, se bez omezení individuální dopravy neobejdeme," upozornila Popelová.

Změny v dopravě  chystá radnice už příští rok. Tou nejzásadnější budou preferenční pruhy pro autobusy MHD. Vzniknou na Husově a Lidické třídě a částečně Na Sadech.
„Jediné zásadnější omezení, které pro řidiče přinesou, bude, že nebudou moci odbočovat doleva z ulice Na Sadech na Husovu a do Rudolfovské, a to ještě v omezeném čase denních špiček," popsala Popelová s tím, že MHD bude mít také přednost na křižovatkách, do nichž budou pruhy ústit.

Řada lidí z Budějovic ale její návrh odmítá. Mezi odpůrce pruhů patří hoteliér Václav Brůžek, váhá i cyklomechanik Vladimír Dupkanič. „Neřekl bych, že je potřeba dopravu omezit, spíš možná kultivovat," míní.

Nejčastěji lidé kritizují, že město málo podporuje každodenní cyklistiku.   Třeba Irena Šefčíková z českobudějovického sdružení Domovina radním vzkazuje, aby vytvořili bezpečné cesty pro cyklisty.
„Uvidíte, jak velmi vám pomůžeme dopravní situaci řešit. Byli jsme v Drážďanech, bezvadně se tam jezdí na kole, tramvaje jezdí po městě s velkou frekvencí, zástavba kolem Labe je v uctivé vzdálenosti od řeky a břehy jsou plné lidí, kteří je využívají. Sportoviště na březích, stezky na obou stranách a do daleka. Nechápu, proč to tady nejde," argumentuje Šefčíková.

Jako kalamitní vnímá situaci architektka Hana Urbancová. Obzvlášť kriticky hodnotí provoz na náměstí.
„Je trapné, že jsme z něho udělali kruháč. Doprava je největší had, který město dusí a svírá. Navíc se o ní pořád jenom mluví, ale každý, kdo přijde na radnici a má možnost rozhodnout, to jen předá dál jako nepříjemnou věc. Investuje se do plováren, ale chybí nám odvaha udělat propojku na Máj, nějakou novou příčku nebo most," řekla před časem Deníku Urbancová.