Výkon turbíny v prvním bloku se zvýší letos v září poté, co odborníci z plzeňské firmy Doosan Škoda Power vymění tři nízkotlaké rotory včetně staronových částí a systém regulace turbíny. Ze stejného množství páry se tak vyrobí více  elektřiny.

Modernizace si vyžádá prodloužení odstávky, která začne koncem června. Na druhém bloku budou rotory vyměněny o rok později.

Ředitel Jaderné elektrárny Temelín (JETE) Miloš Štěpanovský vysvětlil, že projekt modernizace největší turbíny ve střední Evropě začal už před čtyřmi lety. „Nyní jsou nové části potřebné pro modernizaci turbíny vyrobeny a postupně je vozíme do elektrárny," řekl.

Výrobu nových částí turbíny označil Miloš Štěpanovský za unikátní technické dílo. „Jen málo firem ve světě je schopno takovéto komponenty vyrobit a uvést do provozu. Pořád zaznívá, že Češi toho moc neumějí, ale není to tak," ocenil ředitel JETE výsledky práce společnosti Doosan Škoda Power.

Lukáš Prchlík, ředitel výzkumu a vývoje ve zmíněné firmě, vyzdvihl, že pracovníci společnosti temelínskou turbínu velmi dobře znají. „Naše firma ji vyrobila a dodala. Přes počáteční komplikace se nám turbínu společně s provozovatelem podařilo vyladit. V roce 2007 jsme vyměnili vysokotlakou průtočnou část a nyní zajistíme podobnou úpravu také v nízkotlaké části turbíny. Tím by měla být modernizace turbín v Temelíně definitivně uzavřena," sdělil Luboš Prchlík.

Zvýšení výkonu turbogenerátoru nebude mít podle Miloše Štěpanovského vliv na bezpečnost elektrárny. Výměna rotorů si vyžádá delší odstávku na prvním bloku. U běžných odstávek se v plánech počítá s padesáti dny, ta letošní bude podle předpokladu trvat 74 dní.

„Hodně ale bude záležet na tom, jak se podaří vyladit nové nízkotlaké rotory i další pomocné systémy při najíždění bloku v závěru odstávky," poznamenal ředitel JETE. „Zprávy od výrobce mi dodávají optimismus," dodal.

Už loni se výkon elektrárny díky využití projektových rezerv zvýšil o čtyři procenta. Temelínský turbogenerátor pracuje na výkonu 1056 MWe (megawatt elektrických) a po kompletní modernizaci dosáhne výkonu 1078 MWe. Šedesát metrů dlouhé turbosoustrojí se skládá z jednoho vysokotlakého dílu, tří nízkotlakých a generátoru.

Váží dva tisíce tun a rotor se za vteřinu otočí padesátkrát. Obvodová rychlost nejdelších, lehce přes metr dlouhých lopatek, je 2500 kilometrů za hodinu, tedy přibližně dvakrát více, než je rychlost zvuku. Vzdálenost mezi Temelínem a Prahou by překonala za tři minuty.