„Projekt je ve fázi realizace. V letošním roce plánujeme montáž paroplynového generátoru,“ popsal stav prací tiskový mluvčí E.ONu Vladimír Vácha.

V Mydlovarech v současnosti pracuje teplárna, která zásobuje Mydlovary a větší část Zlivi. Moderní technologie umožní E.ONu nejen výrobu tepla, ale i elektrické energie.

Po rekonstrukci se v Mydlovarech rozběhnou dva nové generátory. Jeden bude poháněn plynem, druhý využije biomasu. První chce dát firma do provozu ve druhém pololetí letošního roku, druhý přijde na řadu příští rok a vše má být dokončeno v roce 2011.

Výkon prvního generátoru budou dva Megawatty a druhý má sloužit silou 1,5 Megawattu.

Obec se rekonstrukci teplárny nebrání. Starosta Petr Ciglbauer je hlavně rád, že sešlo z plánů na obří spalovnu, o které se ještě před časem pro Mydlovary uvažovalo. „Dostal jsem už výrok o rušení územního rozhodnutí na spalovnu. Je to rozumné,“ řekl Deníku Ciglbauer, který dodal, že to považuje za svůj největší úspěch ve starostenské funkci. „Proti elektrárně v zásadě nejsme,“ uvedl dále starosta. Poukázal na to, že energetický projekt by neměl výrazně zhoršit životní prostředí v obci Mydlovary. „Určitá rizika existují v souvislosti s plánovanou dopravou dřevní hmoty, ale jsme rádi, že se změní současný zanedbaný stav teplárny,“ konstatoval Ciglbauer.

Zdůraznil také, že je rád, že se směrem k E.ONu otevírá nový prostor. „I vztahy se zástupci E.ONu se dost mění. Zdají se mi lepší, než byly dříve s manažery, kteří ještě byli z éry JČE. I my stojíme o to, aby se vztahy zlepšily,“ zdůraznil Ciglbauer.

Kvůli někdejším plánům na obří spalovnu se totiž mezi investorem a obcí vedla dlouho doslova válka.

Doprava tentokrát obec neděsí

„Částečně po železnici, částečně po silnici,“ říká tiskový mluvčí společnosti E.ON Vladimír Vácha, když přibližuje způsob, jak se do Mydlovar dostanou štěpky pro novou elektrárnu. Třicet tisíc tun biomasy ročně určitý nárůst provozu kamionů přinese.

„Máme smlouvy s dřevařskými podniky v okolí. Dopravní zatížení by nemělo výrazněji narůst. Nebude to tak, že by se zatížení několikanásobně odlišovalo ode dneška,“ doplnil Vácha.

Částečně s ním souhlasí i starosta Mydlovar Petr Ciglbauer. Starosta ale navíc připomíná, že už dnes obec trpí, protože přes ni jezdí dopravci kvůli rekultivaci zdejších kalojemů. „Myslím, že biomasu budou vozit spíš po silnici. Nakládat to na železnici by se nevyplatilo,“ myslí si také Ciglbauer. Obě strany se však shodují v tom, že by prospělo, pokud by byly kvůli únosnějším dopravním poměrům dokončeny slíbené přeložky silnic.

O těch se původně začalo jednat, když vešly ve známost plány na spalovnu, která měla polykat odpad nejen z jižních Čech, ale i ze zahraničí.

Starosta však nezapomíná ani na ekologické aspekty samotné stavby. Elektrárna využívající plyn a biomasu je pro něj něco zcela jiného, než někdejší plánovaná spalovna.

Podle Váchy je celá investice do rekonstrukce teplárny v Mydlovarech výhradně záležitostí E.ONu a vyjde firmu na necelých čtvrt miliardy korun.

Od nové technologie si E.ON slibuje úsporu provozních nákladů v řádu desítek milionů korun ročně. „Současný provoz je naddimenzovaný a energeticky náročný,“ uvedl Vácha k nynější kapacitě Teplárny. Ta totiž počítala kdysi nejen se zásobováním obyvatel, ale i průmyslových podniků. Díky úspoře nákladů by podle Váchy nemělo v nejbližší době dojít k nárůstu cen tepla. Firma očekává jejich stagnaci, nebo pokud bude nadále klesat cena plynu, i možné mírné snížení. V zimě pak bude teplárna produkovat větším dílem teplo a menším dílem elektřinu, v létě to bude naopak. „Minimum páry a maximum elektřiny,“ popsal Vácha očekávanou letní výrobu.