Podle zástupce firmy Lime Václava Petra jsou České Budějovice osmým městem v republice, kde si místní mohou pomocí e-koloběžek zkrátit cestu a 130. na světě. „Uživatelé v Českých Budějovicích uvidí polohu a dojezd okolo dvou stovek elektrických koloběžek přímo v aplikaci Lime. Jakmile přijdou k zaparkované koloběžce, naskenují si QR kód, který jim koloběžku odemkne a mohou se vydat na cestu," vysvětlil princip půjčování.

Pro i proti

Řada obyvatel už během několika dní fungování stihla tuto alternativu vyzkoušet. Objevují se kladné i záporné ohlasy. „Je to mor dnešní doby. Jsou horší než cyklisté. Někde už se válí vybité na chodnících, je otázka času, kdy skončí v řece nebo jinde jako v Hradci Králové. Jízda na nich je nebezpečná a ohrožuje ostatní,“ míní odpůrci na sociální síti.

Ilustrační foto
Lovení z řeky, sklízení ze stromů. Problémy s koloběžkami v Hradci nekončí

Podporovatelé naopak vidí řadu výhod. „Zvládnete rychle se dostat přes město třeba na nádraží, nerozhodí vás ani běžná českobudějovická špička a kolony. Cena je přijatelná, neničí to životní prostředí. Je to pohodné a efektivní,“ uvádí příznivec František, kterého zavedení novinky potěšilo.

Oznámení nepřibyla

Jak informoval mluvčí Městské policie České Budějovice David Štýfal, se sdílenými koloběžkami zatím nepřibyla oznámení týkající se tohoto přepravního prostředku. „Je možné, že problém ještě vykrystalizuje, zatím si konkrétně na toto nikdo nestěžoval,“ sdělil s tím, že jde o čerstvou službu.

Na koloběžkáře se podle jeho slov vztahují pravidla stejná jako na cyklisty. „Spousta lidí má tyto elektrokoloběžky i v osobním vlastnictví, čas od času je pokutujeme například za jízdu po chodníku,“ upřesnil Štýfal.

Elektrokoloběžky v Českých Budějovicích.
Centrum Budějovic zaplavily elektrokoloběžky, půjčit si je lze na každém kroku

Na koloběžce by měli mít lidé nasazenou helmu a být vybavení předepsaným osvětlením. „Vím o tom, že Praze a dalších větších městech se problémy s koloběžkami řešily,“ zmínil.

Sporné parkování

S městem se firma měla dohodnout na poloze parkovacích míst, na kterých bude možné jízdu ukončit. "Zákazníci je uvidí v aplikaci pod symbolem "P". Zatím jich je pouze asi 140. Postupně je podle zpětné vazby upravíme," popsal Václav Petr za provozovatele.

Náměstek primátora Juraj Thoma však znovu upozornil, že žádná pravidla předem nebyla domluvena. "Trvám na tom, že město České Budějovice žádnou dohodu se společností Lime neuzavřelo. Taková dohoda by musela být schválená radou města. A to se nestalo," komentoval.

"Rozmístění koloběžek je arogantní a drzý počin, a proto jsem požádal příslušné odbory, aby zahájily odpovídající úkony včetně správních," sdělil Juraj Thoma.

Zákonný rámec

Koloběžka a potažmo i e-koloběžka je dle platné legislativy vedena jako jízdní kolo, proto musí účastníci silničního provozu dodržovat zákonné ustanovení dle § 57 a § 58 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších změn. Jak upřesnil policejní tiskový mluvčí Milan Bajcura, před jízdou a během jízdy nesmí požívat alkohol a jiné návykové látky. „Je zakázána jízda po chodníku, výjimku mají pouze děti do 10 let, nesmí se ani telefonovat za jízdy a kouřit během jízdy,“ doplnil další zákonná opatření.

Ilustrační foto
Koloběžky v Hradci dál budí vášně. Jedna už skončila i v řece

Koloběžka nebo jízdní kolo doplněné pomocným motorkem, motorová koloběžka a jízdní kolo s elektrickým motorkem musí splňovat technické požadavky na výbavu jízdních kol dle přílohy č. 12 písm. C) zákona č. 341/2014 Sb. „Nejčastějšími technickými závadami jsou například absence druhé nezávislé brzdy s odstupňovaným brzdným účinkem, absence odrazek a za snížené viditelnosti absence předepsaného osvětlení,“ vyjmenoval.

Vzhledem k tomu, že na zmiňovaných e-koloběžkách, které jsou používané ve městech jako sdílené dopravní prostředky, mohou užívat osoby starší 18 let, doporučuje policie užití ochranné cyklistické přilby, ochranných brýlí, eventuálně chráničů loktů a kolen.

Na komunikaci se musí zmiňovaní účastníci chovat dle platných dopravních předpisů dle zákona č. 361/2000 Sb. Jízdní kolo vybavené dodatečně pomocným motorkem musí mít zachované technické podmínky původního charakteru – po odpojení a bez přídavného motorku lze i nadále používat jako běžné kolo nebo koloběžku, s vynaložením přiměřené námahy. Výkon motorku nepřesáhne 1 kW. Spalovací motorek nepřesáhne zdvihový objem válce 50 cm3. Motorek musí být schváleného typu a nepřesáhne konstrukční rychlost 25 km/h. Montáž všech komponentů si nevyžádá zásah do nosných částí.

Nehody i krádeže

„S jízdou na zmíněné e-koloběžce je stejné jako u jízdních kol, takže by se uživatel měl plně věnovat řízení a neohrožovat ostatní účastníky silničního provozu. Například v loňském roce jsme řešili dopravní nehodu na cyklostezce č. 12 mezi Bavorovicemi a Hlubokou nad Vltavou, kde došlo ke střetu chlapce, jedoucího na e-koloběžce a cyklistky jedoucí na e-kole,“ uvedl příklad z praxe.  Uvedené dopravní prostředky se velmi často stávají terčem krádeží, nejčastěji v krajském městě.

V Malšovicích se koloběžky objevily v korunách stromů.
Věřte, nevěřte: Prokleté koloběžky rostou v Hradci už i na stromech

Policisté doporučují spoluobčanům, aby v rámci snížení hustého provozu motorových vozidel v jednotlivých městech využívali i tuto alternativu přepravy. „Pochopitelně s přihlédnutím k svému zdravotnímu stavu a schopnostem řídit zmíněný dopravní prostředek. Zároveň si musí občané uvědomit, že pokud je e-koloběžka opatřena silnějším motorkem, jedná se o vozidlo kategorie L a v takovém případě musí být řidič držitelem příslušného řidičského oprávnění, vozidlo podléhá registraci, musí mít sjednané pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, za jízdy musí užívat ochrannou přilbu schváleného typu a chránit si za jízdy zrak,“ upozornil Milan Bajcura.

Základní info o službě: Půjčit si koloběžku lze jednoduše za použití aplikace, ta také zájemci ukáže dojezd, cenu a třeba i další lokality, kde jsou ostatní dopravní prostředky k dispozici. Skrz telefon lze koloběžku také 10 minut předem rezervovat. Pomůcka má v sobě navíc zabudovanou také speciální funkci, která vyzve uživatele, aby jezdil bezpečně a vyhýbal se jízdě po chodníku. Koloběžka jede maximální rychlostí 25 kilometrů v hodině s tím, že v centru je rychlost omezena na 20 kilometrů v hodině. Platba probíhá po zadání platební karty přímo v aplikaci. Za odemknutí se platí 25 korun a následně 3 koruny za každou minutu jízdy. Služba je určená pro uživatele starší 18 let a při jízdě doporučují využít helmu a dbát pravidel silničního provozu.