„Chceme se aktivně podílet na rozvoji elektromobility v Českých Budějovicích," řekl náměstek primátora. „Pro majitele elektromobilů budu zároveň navrhovat i zvýhodnění při parkování, jak v centru města, tak v jiných částech," řekl s tím, že výhoda by se měla týkat skutečně jen elektromobilů, nikoliv hybridních motorů a motorů na CNG.

Prvním počinem v rámci nové strategie bude hledání partnera. Město chce oslovit společnosti, které mohou na vybudování dobíjecích stanic čerpat dotace.

„Město by na oplátku pomohlo se zřizováním, například s vyhledáváním vhodných lokalit pro takové stanice," dodal náměstek primátora.

Na elektřinu pojedou také busy

Obdiv a úžas vzbuzují elektromobily u mužské části populace. A není se čemu divit. Jsou to krásná, rychlá auta, jejichž pořizovací částka ovšem odpovídá jejich unikátnosti.

Dát zelenou těmto typům vozidel, jež jezdí na elektrický pohon, chtějí do budoucna také v Českých Budějovicích. V plánu je dobíjecí stanice, která by měla na území krajského města vyrůst.

Podle náměstka primátora Františka Konečného podobná stanice ve městě chybí, její vybudování by podle zástupců vedení města mohlo přispět ke zvýšení počtu těchto ekologických automobilů v krajském městě.

„Oslovíme proto společnosti, které mohou čerpat dotační fondy na vybudování dobíjecích stanic, město by na oplátku pomohlo se zřizováním, například s vyhledáváním vhodných lokalit pro takové stanice," přiblížil plány radnice náměstek primátora.

Marek Sviták, mluvčí Jaderné elektrárny Temelín, potvrdil, že se město s žádostí o spolupráci při výstavbě dobíjecí stanice obrátilo na společnost ČEZ. „Jsme v kontaktu a rozbíhají se první jednání o konkrétních formách spolupráce v oblasti zavádění nových technologií," řekl více mluvčí Jaderné elektrárny Temelín. Zároveň doplnil, že sama společnost má v rámci projektu Elektromobilita ČEZ ve svém vozovém parku na tři desítky takovýchto vozidel. Potkat tak na jihu Čech můžete třeba elektromobil značky Volkswagen e-golf, jehož dojezdová vzdálenost je 180 kilometrů.

„Vozidlo půjčujeme různým organizacím. Už ho například testovali hasiči nebo policie, což má především praktické důvody. Pokud by byl elektromobil účastníkem nehody, je důležité, aby hasiči nebo policisté věděli, co si mohou během zásahu dovolit," vysvětloval Marek Sviták s tím, že momentálně se jeden z jejich elektromobilů zkouší také na českobudějovické Vysoké škole technické a ekonomické. „V jejím areálu by v nejbližších měsících měla být dobíjecí stanice ČEZ," dodal Marek Sviták.

Několik elektromobilů má ve své flotile rovněž společnost E.ON. „Provozujeme několik elektromobilů nejrůznějších typů od Volkswagenu e-Up, Smart fortwo, po Teslu Model S," řekl více Tomáš Nováček z koncernové komunikace společnosti E.ON. „Jsou to skvělá vozidla do městského provozu. Jsou bezhlučná, mají lokální nulové emise a snadno se ovládají. Navíc nejsou vůbec poruchová," vyjmenovával Tomáš Nováček klady takového způsobu cestování.

Vyjet do ulic krajského města by v budoucnu měly i elektrobusy. Viktor Lavička, mluvčí Dopravního podniku města České Budějovice, upřesnil, že se má jednat celkem o jedenáct elektrobusů, které budou vozit cestující z Jírovcovy ulice do Havlíčkovy kolonie a k nemocnici, zastavovat by přitom měly i na náměstí.

„V plánu je proto výstavba dobíjecích míst přímo z trakčního trolejového vedení, a to v lokalitách Jírovcova ulice, kde bude probíhat tak zvané rychlonabíjení, další bude ve vozovně trolejbusů v Horní ulici, kde bude dobíjení probíhat během odstávky vozů," přiblížil Viktor Lavička způsob nabíjení elektrobusů.