Pro pasažéry to znamená hlavně rychlejší přesun. „Cestující jistě zaregistrují větší rychlost vlaků a jejich akceleraci, pravděpodobně si všimnou i komfortnější a méně hlučné jízdy vlaku a čistějšího provozu než v motorové trakci,“ uvedl Jiří Šťastný ze Správy železniční dopravní cesty, která trať z Českých Velenic až do Veselí nad Lužnicí optimalizuje.

Kromě vyšší rychlosti vlaků, která bude dosahovat 90 km/hod, je přínosem elektrifikace také větší bezpečnost provozu.

Ekologové zároveň oceňují šetrnější působení elektrických strojů na okolí. Podle nich nejen poklesnou emise z dieselových lokomotiv, ale také životnímu prostředí prospěje omezení hluku z motorových vlaků.

Na první vlak tažený elektrolokomotivou si počkali i obyvatelé Borovan. „Tím dnem D byla neděle 18. ledna, kdy v 10.01 hodin vyjel z Českých Budějovic do Nových Hradů osobní vlak číslo 8605, který měl svou prvou zastávku i v Borovanech. Jsem velmi rád, že se mi podařilo tuto téměř utajenou jízdu vypátrat a se svým synem Lukášem ji pro obecní kroniku zdokumentovat,“ pochlubil se borovanský kronikář Josef Malík a připomněl, že přesně před 140 lety Borovany projížděla první parní lokomotiva z Českých Budějovic do Vídně. (více na straně 8).

Nová nástupiště

V současné době se dokončuje mezistaniční úsek mezi Českými Velenicemi a Novými Hrady. Zde se prozatím vlaková lokomotiva přepřahá.

Optimalizace trati z Velenic do Veselí si celkem vyžádá přibližně osm set milionů korun a má být dokončena na konci června 2010. „Zahrnuje především výstavbu nového trolejového vedení včetně trakčních stožárů v celé délce a instalaci moderního sdělovacího a zabezpečovacího zařízení, také v celé délce úseku,“ upřesnil Šťastný. Cestující si podle něj také všimnou modernizace kolejiště a nástupišť v Nových Hradech, Jílovicích, Borovanech, Nové Vsi u Českých Budějovic a v Trocnově.

„Patří sem i zavedení nového rozhlasového zařízení do všech stanic a zastávek, jejich nové osvětlení i výstavba protihlukových stěn na místech, kde to nařídila hygienická studie,“ dodal Šťastný.

Bez výpravčích

Díky modernizaci trati se také zrušila služba výpravčích. Ti už vlaky nevypravují v Jílovicích, Borovanech a v Nové Vsi. Ve stanici Nové Hrady bude výpravčí úřadovat do doby, než se elektricky zprovozní úsek mezi Českými Velenicemi a Novými Hrady.