Dlouhé fronty, nekonečné čekání, vydýchaný vzduch a netrpělivé přešlapování. To vše je teď na denním pořádku na oddělení evidenci vozidel.

Čtyřicet čekatelů

„Určitě nejsem sám, kdo si chce přepsat auto ještě do konce roku. Mám favorita a pak bych za přepis deset tisíc asi nedal. Je ale pravda, že to tady je o nervy,“ tak trochu se pousmál jeden z mnoha čekatelů.

Ano, za vše může nový zákon o odpadech a tak zvaná ekologická daň. Po novém roce totiž bude majitel vozidla, které nesplňuje emisní limity alespoň EURO 3, platit při přeregistraci od tří do deseti tisíc korun.

„Dá se říci, že klienti opravdu vzali evidenci motorových vozidel útokem a mají zájem o přepis vozidla nebo jeho vyřazení. Dnes v půl jedenácté dopoledne je odbaveno šedesát osm klientů, šestačtyřicet pořadových lístků je vydáno a fronta na výdej dalších je odhadem 40 lidí. Nelze to přesně určit, je plná chodba, někdo čeká na lístek, někdo ho již má a čeká na vyvolání,“ uvedl včera vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství Jaroslav Mráz.

O přepisy je dokonce tak veliký zájem, že opozdilci už mohou mít i smůlu a prostě se na ně nedostane.

„Je otevřeno osm přepážek z devíti. Což je v období chřipkových epidemií celkem úspěch. Kdo nepřijde během dnešního dopoledne, patrně již nedostane pořadový lístek,“ dodal Mráz varování.

Zákon i s ekologickou daní se ale nesetkává u motoristické veřejnosti s příliš velkou tolerancí. Spíše naopak.

„Akorát to je bič na nás, co nemáme na auto za půl milionu. S rodinou jsme uvažovali, že koupíme ještě jedno auto do rodiny, a chtěli jsme právě něco staršího. Ale takhle, to ne,“ zlobí se čtyřiačtyřicetiletý Mojmír Danouška.

Ještě je prodáme

I když se ale mnohým zavedená novinka nelíbí, přesto musejí spěchat na přepis vozidla, pokud nechtějí platit ekologickou daň.

„Rozhodně je znát a chodí mnohem více lidí. Dříve na konci roku převládala nákladní vozidla a vozidla firem, mělo to souvislost s daněmi a pojistkami. Zase soukromá vozidla se nejvíce zapisovala na jaře a na začátku dovolenkového období. Dnes je to přepisování starších vozidel a ukládání do depozitu,“ popisuje vedoucí odboru situaci a doplňuje, že v těchto dnech lidé nejvíce přepisují starší české škodovky a stará auta z bazarů.

A právě autobazarů se zákon o odpadech dotýká také. I když nepřímo. Proto aut starších ani ne deseti let v bazarech rapidně ubývá.

„Stará auta ještě prodáváme a dobře. Minulý týden jsem prodal čtyři, i tento favorit už je zamluvený,“ poklepává na kapotu béžové Škody Favorit spolumajitel bazaru na Rudolfovské ulici Pavel Pokorný. „Lidé hlavně chtějí stará auta koupit ještě do konce roku. Ale myslím si, že v příštím roce už ani takové vozy prodávat nebudeme,“ míní Pokorný.