Export do Velké Británie bude pro Budvar komplikovanější
Administrativní nároky i poplatky stoupnou pro Budějovický Budvar, n. p., při exportu do Velké Británie poté, co ostrovní země opustila Evropskou unii. Jihočeský pivovar pro jistotu dokonce své zákazníky na ostrovním trhu předzásobil.
Podle Petra Dvořáka, ředitele národního pivovaru Budějovický Budvar, už teď jihočeský pivovar ví, že bude muset počítat s extra poplatky ve výši přibližně 50 liber na kamion. Aktuálně se kurz koruny a libru pohybuje na úrovni kolem 30 korun za libru. „Zároveň bude export spojen také s větší administrativou,“ dodává Petr Dvořák. Ředitel pivovaru připojuje, že finanční zatížení firmě přineslo také předzásobení ve Velké Británii. „Abychom se vyhnuli výpadkům dodávek právě kvůli nejistotám a předpokládaným komplikacím s exportem na přelomu roku a v lednu,“ vysvětluje předběžné opatření Petr Dvořák.
Velká Británie je pro Budvar strategickým trhem. „Objemově sem vyvážíme desítky tisíc hektolitrů ležáku. Doufáme, že vše kolem brexitu budou pouze krátkodobé komplikace. Dlouhodobě chceme v Británii růst, už teď na tamním trhu rozšiřujeme distribuci a silněji marketingově podporujeme značku naší vlajkové lodi ležáku Budweiser Budvar Original,“ říká Petr Dvořák.
Export Budvaru ovlivnil i národní lockdown vyhlášený nedávno ve Velké Británii, což pro jihočeský podnik, stejně jako pro ostatní dodavatele, znamenalo nulový prodej do klíčového segmentu trhu – gastronomie. „Obecně se situace kolem koronaviru mění celosvětově každým dnem, tato situace plná nepředvídatelných kroků je pro většinu firem komplikovaná,“ konstatoval k nestabilnímu dění na trhu šéf velkého budějovického producenta pěnivého moku.
„Více než roční přípravy na Brexit nás samozřejmě v loňském roce stály hodiny příprav teoretických i praktických, což s sebou nese i dodatečné náklady. V tuto chvíli odhaduji několik jednotek tisíc liber. Růst nákladů pak je samozřejmě jedním z faktorů, které mají následný negativní dopad na dosahované marže,“ upozorňuje Petr Dvořák. Na jaké potíže při vývozu konkrétně firma narazí se ještě uvidí, protože první dodávka roku zatím čeká na expedici