Podle Petra Dvořáka, ředitele národního pivovaru Budějovický Budvar, už teď jihočeský pivovar ví, že bude muset počítat s extra poplatky ve výši přibližně 50 liber na kamion. Aktuálně se kurz koruny a libru pohybuje na úrovni kolem 30 korun za libru. „Zároveň bude export spojen také s větší administrativou,“ dodává Petr Dvořák. Ředitel pivovaru připojuje, že finanční zatížení firmě přineslo také předzásobení ve Velké Británii. „Abychom se vyhnuli výpadkům dodávek právě kvůli nejistotám a předpokládaným komplikacím s exportem na přelomu roku a v lednu,“ vysvětluje předběžné opatření Petr Dvořák.

Velká Británie je pro Budvar strategickým trhem. „Objemově sem vyvážíme desítky tisíc hektolitrů ležáku. Doufáme, že vše kolem brexitu budou pouze krátkodobé komplikace. Dlouhodobě chceme v Británii růst, už teď na tamním trhu rozšiřujeme distribuci a silněji marketingově podporujeme značku naší vlajkové lodi ležáku Budweiser Budvar Original,“ říká Petr Dvořák.

Export Budvaru ovlivnil i národní lockdown vyhlášený nedávno ve Velké Británii, což pro jihočeský podnik, stejně jako pro ostatní dodavatele, znamenalo nulový prodej do klíčového segmentu trhu – gastronomie. „Obecně se situace kolem koronaviru mění celosvětově každým dnem, tato situace plná nepředvídatelných kroků je pro většinu firem komplikovaná,“ konstatoval k nestabilnímu dění na trhu šéf velkého budějovického producenta pěnivého moku.

„Více než roční přípravy na Brexit nás samozřejmě v loňském roce stály hodiny příprav teoretických i praktických, což s sebou nese i dodatečné náklady. V tuto chvíli odhaduji několik jednotek tisíc liber. Růst nákladů pak je samozřejmě jedním z faktorů, které mají následný negativní dopad na dosahované marže,“ upozorňuje Petr Dvořák. Na jaké potíže při vývozu konkrétně firma narazí se ještě uvidí, protože první dodávka roku zatím čeká na expedici