V předprodejích pak stráví dlouhé chvíle čekání ve frontách.


„Je to každý rok stejné, nechápu, že se podle toho dopravní podnik nemůže zařídit. Proč tam nepřidají několik počítačů, aby nápor zvládli?“ stěžuje si Zdeněk Pavlík, který si pro časové jízdenky přišel do předprodejní kanceláře v českobudějovickém Mercury centru. Právě tam byl nápor ze všech prodejních míst úplně největší.


„My máme zkrátka určitou kapacitu a nepočítáme s tím, že bychom ji navyšovali,“ uvedl manažer pro ekonomiku a obchod dopravního podniku Bohumil Matouš s tím, že v provozu jsou všechna prodejní okénka.

Lidé nechají nákup na poslední chvíli

„Avizovali jsme, že budeme nové jízdenky prodávat už patnáct dní předem, ale využilo toho velmi málo lidí. Vše se soustředilo na první školní den,“ dodal Matouš. Lidé využili i toho, že v první školní den jezdila městská hromadná doprava zdarma, a proto si přijeli tyto záležitosti zařídit.


Jak dále Matouš upřesnil, oproti běžnému školnímu dni vzrostl právě v pondělí prodej jízdenek o 480 procent, to znamená, že kupony si koupilo pětkrát více cestujících než obyčejně.


To, že si většina lidí nezařizuje jízdenky s předstihem, ale právě na samém začátku školního roku, souvisí i s tím, že žáci dostanou první den potvrzení o studiu. „Myslím si, že je úplně zbytečné, aby musely mít děti potvrzení, dneska snad chodí do školy téměř všechny děti,“ domnívá se Pavlík.


Ačkoli si řada mladých cestujících už zvykla potvrzení ze školy do předprodejních kanceláří přinést, při pořizování jízdenky to nemusí být vždy nutné. „Děti do patnácti let nemusí předkládat potvrzení o studiu, to vyžadujeme u studentů od šestnácti let,“ vysvětlil Matouš.


Českobudějovický dopravní podnik tyto podmínky a povinnosti cestujících stanovuje v přepravním řádu. Na konci tohoto roku se chystá smluvní přepravní podmínky přepracovat a upravit. „Chceme přepravní řád narovnat na současný stav, aby vyšel vstříc cestujícím a usnadnil jim cestu,“ dodal Matouš. Nový přepravní řád by měl začít platit od začátku roku 2008.