Ano, vltavotýnští zastupitelé totiž už definitivně rozhodli, co se starým železným mostem nad Vltavou, aby pod ním mohly projíždět výletní lodě.

Historický most je totiž v současné podobě dost nízko nad hladinou a lodě, které zde budou plout v rámci projektu splavnění Vltavy, by se tak za most nedostaly.

Ze tří variant vyhrála jednoznačně už všech zastupitelů ta, která počítá na místě dnešního železného mostu se stavbou nového a vyššího přemostění přes řeku. Starý most ale do šrotu rozhodně nezamíří, bude opět sloužit pěším, ale o pár set metrů dále proti proudu, kde už jsou břehy o něco výš.

„Možná, že bude nový most k něčemu dobrý, Týn by most potřeboval. Ale myslím si, že akce s loděmi je dost zbytečná“ pomyslela si Slavomíra Dupáková, která v Týně pracuje. „Určitě ale nový most bude dobrý, když chodíme anebo jezdíme do práce přes řeku, tak je to přes velký most moc daleko. Nový most budeme určitě používat, musí to být,“ podotkla Dupáková.

Podle starosty Karla Hájka první dvě varianty neměly šanci na úspěch. „Pokud bychom most zvedaly na pilířích, tak by se zvedla i vozovka. To je věc, pod kterou by se těžko někdo podepsal. Pak by se také zvedala část mostu. Ale lidé, kteří by šli na most, tak by po dobu projíždění lodí, museli jít na most s auty. Což je dlouhá a riskantní cesta,“ uvedl Hájek.

Podle Hájka se před pár lety vltavotýnští zastupitelé právě rozhodovali mezi dvěma variantami, ale protože jejich řešení bylo pro město opravdu neschůdné, tak se přišlo z možností třetí. A ta právě u zastupitelů teď zvítězila.

Současný stav. Foto: Petr Lundák

„Aby se předmostí zachovala, tak nový most bude uprostřed vyklenutý. Takže se na předmostí prakticky sahat nebude. Lodě tedy budou jezdit uprostřed řeky, takže to bude mít i dobrý vliv na koupajíc nebo na rybáře, které lodě nijak neomezí,“ řekl Hájek. Jedna změna tu ale přeci jen bude. Nový most bude mít jak pěší zónu, tak i silnici pro osobní auta. Což vyvolávalo mezi obyvateli Týna největší rozruch.

„Průjezd bude omezen do tři a půl tuny nebo zvažujeme dokonce do dvou tun. Okolí vyřešíme tak, aby se z toho nestal tranzitní přejezd, ale obslužná cesta, aby se lidé nemuseli courat přes město,“ dodal Hájek s tím, že naopak by měla auta z centra města spíše vymizet.

Radnice také obyvatelům ukazuje veškeré projekty na výstavě, kterou už navštívily tisícovky lidí. A podle návštěvní knihy je naprostá většina ohlasů kladných a lidem se nový most líbí. „Líbí se mi to. Nemůžeme zachovat vše staré, co se nám líbí. To bychom mohli žít pořád na hradech, pokrok nezastavíme,“ míní Vladislav Stejskal.