Včera se uskutečnilo Jihočeské vítání léta na Vltavě, které ukázalo možnosti turistického využití řeky a blízkého okolí v úseku Týn nad Vltavou – Orlík. Velké investice se chystají například v Českých Budějovicích nebo v Hluboké nad Vltavou.

Například hlubocká radnice už zadala projekt přístaviště v rámci projektu „Splavnění Vltavy pro turistickou plavbu“, který ve spolupráci s Povodím Vltavy realizuje Ředitelství vodních cest ČR. „Projektanti umístili přístaviště do dnešního slepého ramene Vltavy v Podskalí vedle penzionu Miroslava Dvořáka. V podstatě se bude jednat o umístění přístaviště do současného terénu. V okolí je dostatek ubytovacích a stravovacích kapacit, takže půjde pouze o parkování lodí,“ přiblížil projekt starosta Hluboké Tomáš Jirsa.

Okolo budoucího přístaviště povede také cyklistická stezka z Českých Budějovic do Purkarce a předpokládá se vybudování pěšího, byť strmého, přístupu přímo od přístaviště k zámku. Na projektovou přípravu a územní rozhodnutí pro přístav město vyčlenilo ze svého rozpočtu 600 tisíc korun.

Na projekt splavnění Vltavy v letošním roce investor, Ředitelství vodních cest ČR, uvolnil 70 milionů korun. Ředitelství vodních cest už má například v ruce i územní rozhodnutí, které umožní výstavbu plavební komory na jezu v Českém Vrbném.

Plavba mezi Malší a Vltavou chce dotace

Na téměř 160 milionů korun se vyšplhal celkový rozpočet projektu Město a voda. Ten má umožnit rekreační plavbu v Českých Budějovicích až do slepého ramene řeky Malše a dále proti proudu Vltavy nebo Malše. Radnice však musela některé plány omezit, aby se její žádost vešla do dotačních možností regionálního operačního programu.

Dotace

„Výše podpory na jeden projekt bude kolem osmdesáti milionů korun,“ naznačila možnou výši dotace náměstkyně primátora Ivana Popelová.
Z Vltavy by se lodě dostávaly do slepého ramene řeky Malše dvěma komorami. Jedna se chystá na úrovni Jiráskova jezu a jedna těsně pod Předním mlýnem. Současný pevný jez na konci slepého ramene má nahradit nový, jehož součástí má být i sklápěcí most. Jen tato úprava si má podle projektu vyžádat 25 milionů korun.

Úpravy se mají dotknout i nábřeží podél Malše, vodáckého přístaviště Valcha u Všesportovní haly nebo vodáckého areálu a jezu v Českém Vrbném.
Majitelé některých domů v centru města se obávali pohybu hladiny spodní vody v souvislosti s projekty na splavnění Vltavy, Malše nebo Mlýnské stoky. Podle primátora Juraje Thomy však nyní pohyb spodní vody nenastane. „Hladina v Mlýnské stoce se zvedne pouze na úroveň pevného jezu na jejím konci,“ naznačil Thoma, že současná výška hladiny v Mlýnské stoce se nezmění.

Ohledně nového projektu už také město připravuje smlouvu o partnerství se společností Stingo. Ta by měla spolupracovat s radnicí na záměru splavnění a doprovodných plánech.

Podle radnice bude zážitek z plavby plavebními komorami velmi atraktivní pro proplouvající i pro přihlížející.
Trasa od českobudějovického Jiráskova jezu do slepého ramene Malše by měla nést jméno Lannův kanál.
Účastníkům plavby se například naskytne i malebný pohled na městské hradby.

Námitky

Projekt má ovšem i své kritiky, stejně jako záměry splavnit Vltavu z Českých Budějovic až do Prahy. Sportovní rybáři se například bojí o rybí obsádku řeky při bagrování dna, které se chystá třeba v úseku České Budějovice – České Vrbné.

Obávají se také možného budoucího tlaku na opevnění břehů řeky lomovým kamenem. Lodní doprava totiž může způsobovat podle rybářů erozi břehů, a pokud by správa povodí sáhla k opevnění břehů, zhorší se podmínky pro ryby i pro rybolov.

Další připomínky se týkají komor na Mlýnské stoce, některé návrhy upozorňují na to, že by bylo snazší využít k tomuto účelu vorovou propust Jiráskova jezu.

Pochybnosti vzbuzuje i budoucí zájem o plavbu. „Zkoušeli to tady na Malši už několikrát. Většinou ale jelo jen pár lidí a naposled to dopadlo tak, že loď dokonce předčasně odvezli před koncem sezony,“ poznamenal k možnosti nové turistické atrakce Karel Špaček, který bydlí na Zátkově nábřeží.
Část obyvatel však atrakci uvítala. „My jsme jeli na projížďku dvakrát nebo třikrát. Bylo to krásné, ale záleží přitom hrozně na počasí,“ vzpomněla si na loňský provoz atrakce pětadvacetiletá maminka Andrea Hošková.

Pokud město dotaci na projekty v úseku České Vrbné – České Budějovice nezíská, samo podle primátora Thomy financovat stavby nebude, protože se jedná o příliš velkou částku.

V přípravě na změny v korytě Mlýnské stoky už ale Povodí Vltavy například vykácelo olše, které byly v horším zdravotním stavu po povodních v roce 2002.

Projekt Město a voda navazuje na záměr splavnění Vltavy od Prahy po České Budějovice pro turisty. Z Budějovic na Orlík by se mělo jezdit v roce 2012. Část akcí provede Povodí Vltavy, v rámci provádění protipovodňových opatření. Projektovou přípravu maríny v Českém Vrbném a kotviště lodí u Lannovy loděnice zainvestuje podle informací Ředitelství vodních cest.