Rada města se v týdnu zabývala další částí projektu, na jehož konci má být zevrubné zhodnocení dopravy v Českých Budějovicích, nástin jejích silných i slabých stránek a budoucích vyhlídek.

Stížnosti

„Jezdím po městě poměrně často. Autem i autobusem a rozhodně je co zlepšovat,“ myslí si vysokoškolák František Láska z Suchého Vrbného. „Oceňuju ale, že radnice konečně začala něco dělat. Třeba spojnici Okružní a Jírovcovky,“ dodal Láska.

Na integrovaném plánu se již pracuje nějaký čas. Teď se například ukázalo, co účastníky nejvíce trápí. „Většina nespokojenosti se netýká klasické automobilové dopravy, ale jiných věcí,“ říká náměstkyně primátora Ivana Popelová.

Stížnosti se týkají plynulosti dopravy a parkování vozidel u významných institucí, ale upozorňují i na bezpečnost cyklistického provozu, kvalitu povrchu vedlejších komunikací, nedostatek parkovacích míst či množství a kvalitu cyklotras ve městě.

Obyvatelé jihočeské metropole mají výhrady i k bezpečnosti pro chodce a ke spolehlivosti městské hromadné dopravy (MHD).

Jednotlivé problémy spolu ale úzce souvisí. Například odstavná parkoviště by podle náměstkyně neměla smysl bez návaznosti na zastávky trolejbusů a autobusů. Na druhou stranu zatím stojí i MHD v zácpách ve městě a preferenční pruhy, o kterých se roky hovoří, prakticky neexistují. „Nemá smysl mít preferenční pruh v Husově ulici, když potom autobus stejně stojí před Dlouhým mostem,“ upozornila na limity některých řešení Popelová a dodala, že by se zrušilo parkování pro padesát lidí na okraji ulice, ale bez dostatečného efektu.

Právě plán dopravy by přitom podle Popelové mohl radnici doporučit, zda na Dlouhý most pouštět autobusy přednostně, nebo zda někde zrušit parkovací místa. Zatím se však zdá, že radnici se do některých nepopulárních kroků příliš nechce. „Doufám, že materiál bude natolik silný, že budou opatření přijata,“ uvedla na adresu i důraznějších kroků Popelová.

S vedením města spolupracuje i dopravní podnik, který se zpracovateli plánu jednal a poskytl jim například údaj o zpožděních nebo návrhy, jak zkvalitnit cestování v městské hromadné dopravě.

Náměstkyně primátora souhlasí, že je nezbytné mít alternativy k převažujícímu přesunu po městě v osobních automobilech. Ale alternativy nemohou uspět, jestliže nenabídnou pohodlí a efektivnost, myslí si Popelová.

Město má však i přednosti, které je možné při budoucím řešení dopravních problémů využít.