Projekt se musel změnit kvůli složitým geologickým poměrům v lokalitě, kde vznikne zhruba kilometrový tunel. V současnosti dostal zhotovitel pokyn, že může provádět předvýkopy. Ve druhém čtvrtletí letošního roku mají plynule navázat práce podle změny. Bude třeba udělat širší zářez v krajině, aby se předešlo možnému sesuvu půdy. Tubus tunelu se navíc nebude budovat od bočních stěn s podlahou nakonec, ale bude rovnou s podlahou, aby se vyloučil možný průsak spodních vod do stavby. Posune se tím ovšem termín dokončení. Místo roku 2023 by měl být tunel hotov až v roce 2024.

Aktuálně ovlivňuje stavba dálnice dopravu v okolí i několika uzavírkami. Například je uzavřena kvůli D3 silnice Roudné – Plav. Komunikace se rekonstruuje a dojde hlavně ke kompletní obnově asfaltového souvrství vozovky. Práce jsou na místě plánovány do 30. dubna. Ve Vrátě zase nahradila Rudolfovskou silnici objízdná smyčka postavena hned vedle současné komunikace, ale opatrnost zejména u větších vozidel bude nutná až do roku 2022.

Chystá se zde stavba mostu nad dálnicí o délce 34 metrů a šířce 99,5 metru. V předpolí bude vozovka stoupat po náspech do potřebné výšky. „V konečné podobě bude na mostě okružní křižovatka s oboustranným chodníkem,“ popisuje Adam Koloušek plánovanou podobu příští silnice z Českých Budějovic přes Vráto do Rudolfova.

Původně měla být část dálnice D3 kolem Českých Budějovic hotová v roce 2022, celkově se jedná o úseky Úsilné - Hodějovice a Hodějovice - Třebonín. Už v minulém roce ŘSD avizovalo, že ke spuštění provozu u Českých Budějovic zřejmě dojde až v roce 2023. Tunel Pohůrka ale má být zprovozněn až v roce 2024.