Se zvýšeným ruchem na českobudějovické náplavce musejí počítat cyklisté, kteří využívají stezku podél řeky Vltavy. Tatrovky dostaly úkol odvézt na 10 tisíc tun zeminy, která se zde vytěží z říčního koryta. Stavební ruch na náplavce už také poznali návštěvníci výstavy Hobby. Náplavka byla tradičně parkovištěm autobusů. Ty nyní v mnoha případech zmateně bloudí po nábřeží a přilehlými ulicemi a hledají místo, kde by vysadili své pasažéry.

Podle českobudějovického magistrátu je ale objem zeminy, který se odváží, nesrovnatelný v porovnání s tím, co je vyváženo v rámci protipovodňových opatření níže po proudu.

Do srpna

Materiál se bude od řeky převážet přes náplavku u Dlouhého mostu s výjezdem směrem k ústí Klavíkovy ulice. Dále pak po „levobřežce“ směrem z města. „Zemní práce v tomto úseku by měly být dokončeny do konce srpna tohoto roku,“ uvedla tisková mluvčí magistrátu Jitka Welzlová.

Výstavba obratiště lodí pod Jiráskovým jezem, kvůli kterému se zemina těží, je součástí projektu Dokončení vltavské vodní cesty v úseku České Budějovice – Týn nad Vltavou.

České Budějovice chtějí na státní akci navázat projektem Město a voda. Radnice se například v součinnosti s ředitelstvím vodních cest zavázala vybudovat příslušenství k přístavišti, které vznikne u Jiráskova jezu.

K centru

Další investice pak mají přiblížit plavbu až k historickému středu města. Kvůli nim ale českobudějovický magistrát vede dlouhodobou debatu s některými majiteli domů v centru Českých Budějovic.

„Je to vyhazování peněz z městské pokladny,“ komentoval plány na plavební komoru a otočný most u Předního mlýna za desítky milionů korun Karel Pražák. Dodal, že by bylo lepší řeku splavnit komorou vedle Jiráskova jezu.

Pro radnici není skloubení několika projektů jednoduché. Svědčí o tom i otazník, který se vznáší nad pozemky, které jsou potřeba pro zázemí dalšího nového přístaviště – tentokrát v Českém Vrbném.

„Pro příjezdové cesty je nutné vykoupit pozemky, které patří soukromým majitelům. Ale město se zavázalo, že zázemí vybuduje,“ netají své rozpaky opoziční zastupitel Miloslav Joch. Kvůli zmíněným pozemkům požaduje i písemné vyjádření od vedení radnice. „Budu čekat na odpověď,“ poznamenal ke svému příštímu postupu Joch.

Podle náměstkyně primátora Ivany Popelové už se ale o řešení výkupu potřebných pozemků v Českém Vrbném jedná.

Plavba i větších lodí, původně se uvažovalo jen o menších výletních plavidlech, by mohla začít mezi Hlubokou nad Vltavou a Českými Budějovicemi již za dva roky. „Práce na prvním úseku projektu Dokončení vltavské vodní cesty budou dokončeny tak, aby v plavební sezóně 2011 tudy mohla plout nejen malá plavidla, ale i větší výletní lodě,“ upřesnil záměry Ředitelství vodních cest Václav Straka, tiskový mluvčí firmy.