„Hradíme všechny pomůcky a už dva nebo tři roky dáváme rodičům příspěvek pět až sedm tisíc na žáka,“ řekl Deníku starosta Žimutic Zdeněk Šálený. Letos rada odhlasovala příspěvek na každého žáka ve výši sedm tisíc korun.


Aby žák v místní škole zůstal až do páté třídy, ošetřuje to obec smlouvou s rodiči. Při nástupu do první třídy dostane žák tři tisíce, další dva tisíce obdrží ve třetí a pak znovu v páté třídě.


„Když si spočteme, kolik nás stojí chybějící žáci, tak se to vyplatí,“ poznamenal Šálený. V minulém školním roce totiž měla škola jen osmnáct žáků, což je podlimitní počet, a obec na ni musela doplácet přibližně 180 tisíc korun.

Rodiče posílají děti do větší školy

Situace v Žimuticích se ale od letošního září zlepšila, protože do první třídy nastoupilo rekordních devět dětí. Škola tak limit pro počet žáků, určený ministerstvem školství, dokonce překročila.


Problémem pro malé školy zůstává, že rodiče neposílají své ratolesti do obecní malotřídky, ale do větších měst, v případě Žimutic třeba do Dolního Bukovska či Týna nad Vltavou.


S takovým problémem se potýká i jednotřídka v Římově. Tu letos navštěvuje dvanáct školáků v prvním až třetím ročníku a dalších dvanáct dětí stejného věku navštěvuje školy jinde, nejvíce v Českých Budějovicích a také ve Velešíně či Besednici.

Jednotřídka má také své výhody

I Římov přispívá místním školáčkům tisícovými částkami. „Když nastupují děti do první třídy, dostanou jeden tisíc, a při odchodu mají čtyři tisíce,“ uvedl římovský starosta Vladimír Koupal s tím, že tyto příspěvky obec poskytuje už šest let.


„Stát se chová macešsky, náklady na žáka jsou zhruba pět tisíc, a stát dává třináct set, to je malá záplata,“ míní Koupal. Na své žáčky musí doplácet i doudlebská jednotřídka, která nesplňuje normu deseti dětí. „Náklady na žáka se mění, je to přibližně čtyřicet tisíc ročně,“ uvedla ředitelka Základní školy Doudleby Renata Kočová.


I když se najdou určitá pro i proti, rodiče si malotřídky rodinného typu pochvalují. Děti jsou v malých skupinách, všichni se navzájem znají a v pozdějším věku jsou děti samostatnější.