Skoro 50 kilometrů dálnic bude celkem od 4. února 2022 ve výstavbě na jihu Čech. Poblíž Markvartic na Českokrumlovsku totiž bude tento den slavnostně poklepán základní kámen pro nový úsek Třebonín – Kaplice nádraží o délce 8,5 kilometru.

Novou část D3 bude stavět společnost Metrostav Infrastructure (MI), která podala Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) nejvýhodnější nabídku. Úsek Třebonín – Kaplice nádraží slíbila podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla zrealizovat za cenu 1,878 mld Kč bez DPH.

Za tři čtvrtě hodiny

Na D3 se bude stavět už skoro 30 kilometrů a mezi Příbramí a Pískem se na jihočeské části D4 pracuje na dalších zhruba 16 kilometrech. Současnou D3 od hranic Středočeského kraje po Úsilné na Českobudějovicku řidič za volantem zvládne za necelých tři čtvrtě hodiny. Měří zhruba 70 kilometrů.

Aktuálně se staví D3 v úsecích:
Úsilné - Hodějovice, délka: 7197 m , součástí stavby je mj. hloubený tunel Pohůrka o délce 999,5 m, původní cena stavby dle smlouvy: 5,286 mld Kč (bez DPH),
aktuálně již upraveno dodatky kvůli tunelu Pohůrka;Hodějovice – Třebonín, délka: 12 536 m, součástí stavby je mj. estakáda přes Malši o délce 758,60 m, původní cena stavby dle smlouvy: 5,804 mld Kč (bez DPH);
Nyní se zahajuje na D3 úsek Třebonín – Kaplice nádraží, délka: 8577 m, cena stavby dle smlouvy 1,878 mld Kč (bez DPH);
na D4 se mezi Pískem a Příbramí staví nových 32 kilometrů dálnice D4, v projektu PPP si ji bude stát 25 let pronajímat;

Na rakouskou hranici chybí ještě necelých 45 kilometrů. Z těch už se staví 20 jako obchvat Českých Budějovic od Úsilného po Třebonín. Jakou výhodou má být dokončení D3 pro region ukazuje třeba nedávné sčítání dopravy. Nejzatíženější komunikací na jihu Čech je českobudějovická ulice Na Dlouhé louce v úseku mezi křižovatkami s Husovou třídou a Mánesovou ulicí.

close Mapa úseku D3 Třebonín - Kaplice nádraží. info Zdroj: Zdroj ŘSD ČR zoom_in Mapa úseku D3 Třebonín - Kaplice nádraží.

Denně skoro 40 000 vozidel

V součtu městské a tranzitní dopravy tady napočetli průměrně 37 899 vozidel denně. Kolik z nich může souviset s chybějící dálnicí, kvůli které je tranzit veden přes jihočeskou metropoli, ukazuje číslo z D3 u Tábora. V úseku u Měšic denně projede průměrně 21 749 vozidel. Odvedení tranzitu na novou komunikaci, která v lepších jízdních parametrech nabídne cestu mimo města a vesnice, bude znamenat všeobecně bezpečnější a zároveň rychlejší dopravu.

„Přípravné práce jsou dokončeny,“ říká o úseku Třebonín – Kaplice nádraží Jan Studecký, tiskový mluvčí ŘSD. Proběhl už zde například archeologický průzkum nebo dílčí kácení a přeložky inženýrských sítí. Podle Jana Kuhna, tiskového mluvčího Metrostav Infrastructure, bude mezi první práce patřit skrývka ornice.

Nově víc na západ

Západně od současné silnice I/3 povede už za pár let na Českokrumlovsku hlavní trasa na rakouské hranice. Nahradí dnešní komunikaci, která v mnoha úsecích nevyhovuje současnému provozu. Mnohde je nepřehledná a s velkými výškovými rozdíly.

Proto má začít 4. února 2022 v režii Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) stavba nové části dálnice D3 v úseku Třebonín – Kaplice nádraží.

Komunikace naváže na trasu od Českých Budějovic mimoúrovňovou křižovatkou mezi Dolním Třebonínem a Horními Svinci a pokračovat bude mezi obcemi Mojné a Skřidla. Povede dále západně od Zvíkova a po lesním úseku pomocí mimoúrovňové prstencové křižovatky překříží stávající trasu silnice Český Krumlov – Trhové Sviny. Úsek bude končit západně od Kaplice – nádraží. S uvedením do provozu se počítá v roce 2024.

Do Rakouska

Podle tiskového mluvčího ŘSD Jana Studeckého už pokročily i přípravy na další trase k rakouské hranici. Pro úsek Kaplice nádraží – Nažidla o délce 12 kilometrů se dokončuje majetkoprávní příprava a připravuje se podání žádosti o stavební povolení. Pro navazující úsek Nažidla – Dolní Dvořiště o délce 3,5 kilometru probíhá územní řízení. „Předpoklad je zahájit zbývající dva úseky v roce 2023 a zprovoznit je do konce roku 2025,“ uvedl Jan Studecký. Dosud poslední úsek D3 daný do provozu měří zhruba 10 kilometrů a řidičům byl předán k užívání na podzim roku 2019 mezi Ševětínem a Borkem.

Středočeskou část D3 chce ŘSD stavět v letech 2025 – 2029. Uvedena do provozu by měla být jako celek.

Práce na železnici

Dopravní stavby se na jihu Čech netýkají jen dálnice. Pracuje se například také na IV. železničním koridoru. Na přelomu srpna a září roku 2022 se má začít částečně jezdit po rekonstruovaném a rychlejším úseku železnice mezi Soběslaví a Doubím u Tábora. V listopadu 2022 se po nové trati začne jezdit dvojkolejně.