Politici se nemohou shodnout na tom, kdo může za zdržení příprav obchvatu a ve sporu padají i vzájemná obvinění ze lží. V jednom jsou ovšem oba politici zajedno, svorně tvrdí, že protivník jen shání body v rámci předvolební kampaně.

Debata o obchvatu začala po jednání Sdružení pro dostavbu dálnice D3 a D4. Hejtman Jiří Zimola po setkání sdružení mimo jiné řekl, že podle informací ze schůzky se lišovský obchvat nestaví i kvůli tomu, že vedení města si není jisto, zda novou silnici vůbec chce. „Některá obstrukční jednání z jejich strany rozhodně nepřispívají k tomu, aby se tato komunikace realizovala. Musíme si tedy s vedením města ujasnit, zda o ten obchvat stojí, či nikoli," uvedl Jiří Zimola.

Lišovský starosta Jiří Švec ale odmítá, že by město o obchvat nestálo nebo že by zdržovalo přípravy na jeho stavbu. Vyjádření Jiřího Zimoly pak lišovský starosta rovnou označil jako tendenční a lživá. „Hned po komunálních volbách v roce 2010 jsme iniciovali setkání občanů a vedení města s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR," říká Jiří Švec. 

Obchvat Lišova stojí opět na začátku

Už roky čeká Lišov na obchvat města, aby se nekonečné kolony automobilů netáhly každý den po hlavní ulici. Přípravy důležité komunikace ale váznou a v předvolebním čase se to stalo žhavým tématem.

Starosta Lišova Jiří Švec nařkl hejtmana Jihočeského kraje Jiřího Zimolu, že obchvat nepodporuje, ač to slíbil.

Hejtman Jiří Zimola takový názor odmítá a dodává, že za zdržení si může Lišov sám, protože jeho úředníci chybovali při vydávání územního rozhodnutí. Stavební řízení, které už bylo jednou lišovskou radnicí zahájeno, se totiž vloni zastavilo. A nyní se již delší dobu čeká na jeho nové zahájení. „Vedení Lišova navíc nekomunikuje ani s vedením Ředitelství silnic a dálnic, nikdo z Lišova se nezúčastňuje důležitých jednání," říká Jiří Zimola a dodává, že Lišov zatím nepodepsal ani smlouvy o přeložkách. Jiří Zimola na adresu debaty o obchvatu následně připojil, že je mu líto, že v Lišově mrhají energií na lživý předvolební povyk, zatímco jiní pro Lišov pracují. Celý spor totiž zpestřuje fakt, že debatu vedou lídři dvou kandidátek pro krajské volby.

Podle Jiřího Švece ale bylo územní řízení zastaveno v roce 2015 po vzájemné dohodě města, Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) a krajského úřadu. Kvůli některým nesrovnalostem spojeným s nejasným výkladem novely stavebního zákona. Podle informací Deníku tehdy bylo jednodušší územní řízení zastavit s tím, že bude snazší věc řešit podle novely zákona.

Nyní podle Jiřího Švece přípravy stojí hlavně kvůli novele zákona o posuzování vlivu staveb na životní prostředí. Je to další legislativní změna, která se v čase chystání obchvatu udála.

„Je tedy zřejmé, že nejde o úřednická pochybení, ale jde o legislativní džungli, která v naší zemi panuje," upozorňuje Jiří Švec. Lišovský starosta odmítá i to, že by město nechtělo podepsat smlouvu o přeložkách. „Žádný takový návrh nebyl městu doručen," říká Jiří Švec s tím, že město pouze odložilo podpis návrhu smlouvy o převzetí některých stavebních objektů v souvislosti s přeložkou. Poukazuje přitom na to, že tyto stavby ještě ani nejsou podrobně definovány, protože zatím není hotova ani projektová dokumentace k obchvatu. A město se nechce zavázat k převzetí něčeho nekonkrétního.

Rezolutně pak Jiří Švec odmítl, že by město nekomunikovalo s ŘSD. „Nikdy v historii se nestalo, že by zástupci města Lišov odmítli účast na jakémkoli jednání s ŘSD," říká Jiří Švec.

Deník požádal kvůli sporu o zdržení obchvatu o vyjádření i ŘSD. Mluvčí ŘSD Jan Rýdl ale nechtěl tvrzení politiků komentovat. „Nebudeme hodnotit aktivitu starostů a krajských politiků," konstatoval Jan Rýdl.

Obchvat Lišova nyní čeká hlavně na posouzení vlivu stavby na životní prostředí. To je podmínkou zahájení nového územního řízení, po kterém lze zažádat o stavební povolení. Podle novely zákona ale zřejmě řízení povede nově českobudějovický magistrát a už ne lišovská radnice.