Českobudějovičtí parazitologové otestovali vakcínu proti lymské borelióze, tedy proti nemoci, kterou přenáší klíště. V Evropě však dosud není možné se před ní chránit pomocí očkování.

Parazitologové z českobudějovického Biologického centra Akademie věd (BC AV) ČR nyní otestovali nadějnou látku, jejíž úspěšnost proti boreliím vykazuje stoprocentní účinnost.

Očkovací látku vyvinula americká farmaceutická společnost Sanofi. Pro její otestování na evropském klíštěti ixodes ricinus si vybrali právě české vědce z Parazitologického ústavu Biologického centra AV ČR.

Zdejší parazitolog Radek Šíma vysvětlil, že nová očkovací látka navazuje na dřívější americkou vakcínu. „Ta byla založena na povrchovém proteinu borelií v klíštěti, označovaném OspA. Byla to jednoduchá molekula, která měla řadu vedlejších účinků, zabírala jen na jeden druh borelie a byla použitelná jen v Americe, kde se tento druh borelie v klíšťatech vyskytuje.“

ROZPOZNÁ A LIKVIDUJE

Farmaceutická firma vylepšila strukturu očkovací látky. Bylo tedy vytvořeno jádro molekuly, na které jsou navázané různé povrchové proteiny OspA. „Tato nová struktura umožňuje imunitnímu systému rychle a spolehlivě rozeznat cizorodou látku v těle a vytvořit si proti ní protilátky. Je to vakcína proti přenosu borelií, zafunguje velmi brzy, hned když borelie přecházejí z klíštěte do člověka,“ uvedl.

Po očkování imunitní systém rozpozná borelie v těle a zlikviduje je. „Navíc zásadní inovace vakcíny spočívá v tom, že cílí na všechny druhy borelií,“ dodává parazitolog Radek Šíma.

Podle Daniely Procházkové z BC AV ČR analýza v laboratořích Parazitologického ústavu BC AV ČR prokázala stoprocentní účinnost očkovací látky na evropském klíštěti. Vědci látku testovali na myších. „Teď bude záležet na ekonomické rozvaze farmaceutické firmy, zda investuje do klinické studie, tedy do testování vakcíny na lidech a rozhodne se vakcínu připravit pro trh,“ uvedla Daniela Procházková.

Lymská borelióza je infekční onemocnění, jejímž prvním příznakem je červená skvrna s blednoucím středem v okolí přisátí klíštěte. Může se projevovat také horečkou, bolestí svalů či únavou. Tyto příznaky připomínající chřipku se však nemu᠆sejí objevovat u všech.