Žebříček bezpečnostiNelichotivé umístění na spodních patrech tabulky nehodovosti patří mezi krajskými městy dlouhodobě Českým Budějovicím, pokud se porovnává počet obyvatel a počet vážných a tragických nehod.


V prvním sloupci je pořadí za 
1. pololetí roku 2014, v posledním sloupci je umístění v předcházejícím pololetí.

1.    Ústí nad Labem  9.
2.    Hradec Králové   7.
3.    Liberec               4.
4.    Jihlava                3.
5.    Karlovy Vary      1.
6.    Olomouc            5.
7.    Pardubice          2.
8.    Praha                 6.
9.    Ostrava              8.
10.    Zlín                  10.
11.    Brno                11.
12.    Plzeň                13.
13.    Č. Budějovice   12.

Přitom nelze paušálně konstatovat, že nejhorší řidiči jsou Jihočeši. Ve stejném žebříčku okresních měst totiž skončily Český Krumlov a Prachatice mezi dvacítkou nejbezpečnějších sídel. Právě zveřejněné žebříčky odrážejí první pololetí roku 2014.

Nejbezpečněji se podle zmíněného hodnocení v letošním prvním pololetí jezdilo v Ústí nad Labem. Nejhůře dopadly České Budějovice, které na chvostu tabulky vystřídaly Plzeň. „V prvních šesti měsících letošního roku došlo 
v Českých Budějovicích k 18 vážným nehodám, z nichž 4 byly bohužel smrtelné," zmiňuje Ivana Buriánková, tisková mluvčí České pojišťovny. České Budějovice jsou 
v tomto hodnocení ve spodních patrech pravidelně.

Nepříznivý trend přitom pokračuje i ve druhém pololetí. Právě včera se například udála nehoda s vážným zraněním na křižovatce Husovy třídy a Vodňanské ulice na sídlišti Vltava.

Město České Budějovice má několik dokumentů, které se problematiky dopravy týkají, například dopravní generel nebo Integrovaný plán organizace dopravy. Podle člena dopravní komise rady města Stanislava Rataje se ale třeba  na půdě komise nikdy koncepčně o bezpečnosti provozu nejednalo. „Řekli jsme si dvakrát, třikrát, že jsme v indexu nehodovosti špatní, když byl zveřejněn. Opatření kvůli tomu jsme ale neprojednávali ani jednou," říká Stanislav Rataj s tím, že sice na věc upozorňoval, ale odezva byla prakticky nulová.

Důvodů pro špatné hodnocení je podle Stanislava Rataje více. Například si myslí, že je ve městě zanedbáváno vodorovné dopravní značení. „Nemáme vodicí čáry na okrajích vozovky. Nezdá se to, ale bílá čára na okraji vozovky hodně pomáhá, aby byl vidět chodec nebo zaparkovaná auta. Udělá to hrozně moc a chce to jen kbelík barvy," zdůrazňuje Stanislav Rataj.

Doplňuje, že by se mělo zlepšit i značení přechodů nebo cyklostezek, více využít barvy. „Minulý týden jsem byl v Břeclavi. Nevěděl jsem, jestli jsem na západě nebo v Česku. Tady jezdí všichni kolem Černé věže 
a neví, jak to vypadá jinde," míní Stanislav Rataj a připojuje že jsou i další nedostatky, kterým  by mohla zamezit důslednější kontrola ze strany magistrátu. I Stanislav Rataj ale uznává, že na nehodách má podíl neukázněnost řidičů.

Smrtelné nehody v Českých BudějovicíchDopravní nehody na budějovických silnicích si vyžádaly od začátku roku 2014 několik životů. Dne 11. února v Plané u Českých Budějovic vjel 
do protisměru vůz značky Chevrolet, kde se střetl s jiným vozidlem. Vlivem střetu se chevrolet otočil na pravý bok a v této pozici pokračoval dále po silnici a následně střechou narazil do přední části nákladního vozidla značky Tatra. Nehodu nepřežil 55letý řidič chevroletu ani jeho pes.

Za banální přestupek zaplatili 23. března svými životy dva lidé. Policie zastavila vozidlo ve 2 hodiny ráno kvůli porušení přikázaného směru jízdy. Řidič osobního automobilu si počkal, až policista vystoupí, a pak sešlápl plyn a odjel. Jeho jízda však skončila nárazem do stromu, při které on i jeho spolujezdkyně zemřeli.

Tragická nehoda se smrtelnými následky se stala začátkem dubna. 
Na železničním přejezdu mezi Kněžskými Dvory a Hrdějovicemi zemřel 
v osobním automobilu 19letý řidič. Mladík vjel na přejezd zabezpečený pouze světelnou signalizací v době, kdy tudy projížděl rychlík směřující 
z Českých Budějovic do Plzně. Střet nepřežil.

Nepříznivý trend bohužel pokračuje. Ne vždy ale lidé umírají v důsledku požití drog nebo nedodržení dopravních předpisů. Takovým příkladem je nehoda, která se stala v noci 9. října na Lidické třídě. Mladík tady vyskočil z jedoucího auta. Utrpěl přitom poranění mozku, kterým v nemocnici po pár dnech bohužel podlehl.

Nelichotivou nehodovou bilanci Českých Budějovic považuje za souhrn více vlivů  Václav Kovář, krajský koordinátor Besipu.  Na nehodách se podle Václava Kováře podílejí z jeho pohledu ne zcela ideální dopravní řešení některých lokalit v Českých Budějovicích. Dále neexistence obchvatu města a tudíž vysoká hustota provozu, ze které potom zčásti plyne tlak na řidiče a jejich agresivita.

V neposlední řadě pak ovlivňuje podle Václava Kováře nehodovost i samotný lidský faktor. Jak ze strany řidičů, tak ze strany ostatních účastníků provozu.

Podle tiskové mluvčí radnice Jitky Welzlové se na bezpečnost dopravy myslí při zadávání všech klíčových dokumentů. „V rámci Integrovaného plánu organizace dopravy byla zpracována i část věnována bezpečnosti silničního provozu," říká Jitka Welzlová a dodává, že plán mimo jiné hledal i dopravní závady na území města a navrhl opatření ke zvýšení bezpečnosti provozu.

V poslední době se rekonstruovala například křižovatka Lidické třídy a Mánesovy ulice. Provoz na silnicích by ale mohli podle mluvčí magistrátu ovlivnit nejvíce řidiči. „Neměli by před cestou požívat alkohol nebo ujíždět před policejní hlídkou. Řízení v opilosti nebo pod vlivem návykových látek bylo příčinou několika smrtelných nehod na území města v tomto roce," říká Jitka Welzlová.