Podle místopředsedy představenstva dopravního podniku Slavoje Dolejše by případné zavedení karty bylo otázkou jen několika měsíců. „Jedná se pochopitelně o strategické rozhodnutí, na kterém musí být širší shoda s vedením města," zdůrazňuje.

Jak by takový projekt mohl fungovat, si na středečním jednání vyslechli i členové rady města. Jako dobré řešení se jeví myšlenka přidat se k systému, který už léta praktikují v Plzni a nedávno zavedli také v Karlových Varech.

Plzeňská karta, po jejímž vzoru by mohla fungovat i ta budějovická, slouží jako nosič časového předplatného v MHD i elektronických peněz pro nákup jednotlivých jízdenek ve veřejné dopravě, čtenářský průkaz v knihovnách, nástroj pro platby parkovného, vstupného např. na kulturní akce, do zoo, do bazénu, slevová, přístupová, docházková nebo stravovací karta.

Podle primátora Jiřího Svobody by to znamenalo časovou a především finanční úsporu. „Kdyby chtěl jít dopravní podnik vlastní cestou, trvalo by zavedení systémů několik let a cena by se vyšplhala na desítky milionů korun. Kdybychom se ale přidali k již hotovému projektu, náklady budou jen zlomkové. Jednorázová investice na pořízení by byla 1,3 milionu korun, provoz služby vyjde ročně asi na 1,7 milionu. Velká by byla i časová úspora, kdybychom se pro zavedení například rozhodli teď, letos v létě by už mohl být funkční," vyzdvihuje Jiří Svoboda výhody možné spolupráce.

„Možností využití karty je celá řada a záleží jen na dohodě s dalšími subjekty. Kromě platby jízdného ji lze využít například na placení parkovného, vstupenek, ale třeba i jako docházkový či identifikační systém. Obecně může být elektronickou peněženkou i identifikační kartou pro různé návazné aplikace," naznačuje mluvčí dopravního podniku Radek Filip.

Uvítal by to například dvacetiletý Radim Bílý z Českých Budějovic, který studuje vysokou školu v Plzni. Právě osvědčený systém ze západu Čech chtějí Budějovice převzít. „Karta je obrovskou výhodou, slouží třeba jako jízdenka, ale mohu se s ní prokázat také v knihovnách. Plzeňskou kartu používám už více než rok a půl, bez ní by se život v Plzni prodražil," je přesvědčen.

Dopravní podnik si od zavedení systému slibuje zjednodušené odbavení cestujících, klasické jízdenky ale především s ohledem na turisty a lidi, kteří do města jezdí jen výjimečně, zachová. Pro ostatní by pořízení karty zřejmě neznamenalo nic složitého ani nákladného. „Fyzické vydání karty samozřejmě představuje určité náklady. Předpokládáme, že prodejní cena karty by mohla být v řádu desítek korun. V rámci marketingové strategie při zavádění systému může být např. omezený počet karet vydáván zdarma, ale to je v tuto chvíli předčasné," naznačuje Radek Filip možné řešení.

Kdo by již kartu měl, mohl by si ji dobíjet hned třemi možnými cestami – v e-shopu, prostřednictvím bankomatů nebo na předprodejních místech. „Ve vozech MHD pak platba jízdného probíhá přiložením karty k odbavovacímu zařízení," vysvětluje Radek Filip praktické použití.

Podle primátora Jiřího Svobody se Jihočeši nemusí bát, že karta přinese obdobné trampoty jako pražská Opencard. Naopak převzetím celého know-how z Plzně by se měli vyhnout zádrhelům, které by mohly zavádění novinek provázet. Ty se ostatně nevyhnuly Plzeňské kartě. Našli se například „šikulové", kteří dokázali přelstít systém a prostřednictvím mobilu na konto karty dobít fiktivní peníze.

„Nová technologie karet má vysoký stupeň zabezpečení pro cestujícího i pro provozovatele. O kvalitě technického řešení svědčí i odborná ocenění, která Plzeňská karta získala," ubezpečuje Radek Filip veřejnost. „Právě současné výměny Plzeňských karet znamenají přechod na modernější technologii s lepším zabezpečením a větší perspektivou," dodává.

„Dopravní podnik považuje koncept Plzeňské karty za technicky i funkčně dobře propracovaný," je přesvědčen místopředseda představenstva Slavoj Dolejš.

„Jeho rozšíření by bylo smysluplné 
i z hlediska sjednocení karetních systémů ve více regionech. Vzájemná kompatibilita je hlavní výhodou jednotné᠆ho technického řešení. Karta by tak byla využitelná i pro aplikace v Plzni či Karlových Varech a je pravděpodobné další rozšiřování její využitelnosti," naznačuje.