Od prvního května by měla u českobudějovické městské hromadné dopravy začít fungovat převratná novinka. Tou je tak zvaná SMS jízdenka, kdy si cestující koupí lístek prostřednictvím textové zprávy ze svého mobilu.
Dva způsoby
„Těžko předem odhadovat, jak bude veřejnost na novou službu reagovat. Zkušenosti z jiných měst předpokládají, že bude o platby mobilním telefonem zájem,“ míní vedoucí oddělení strategie a řízení dopravy dopravního podniku Radek Filip. „Předpokládáme, že k tomuto způsobu placení jízdného se přikloní část cestujících, kteří nyní využívají jízdenkové automaty či doplňkový prodej u řidiče přímo ve vozidle. Žádný ze současných způsobů prodeje se však prozatím nebude rušit ani omezovat, aby měli cestující volbu,“ dodává Filip.
Dopravní podnik společně s radnicí, která už vybrala zprostředkovatelskou firmu, plánuje hned dva způsoby, jak budou cestující platit přes mobilní telefon.
První cestou si zájemce odešle SMS zprávou speciální kód na dané číslo, zpětná zpráva pak bude sloužit jako lístek. Tento způsob například využívají už i v Praze. „Druhým způsobem bude datová jízdenka. Tu si cestující objedná pomocí předem nainstalované aplikace ze svého telefonu. Datová jízdenka vyžaduje předchozí registraci a složení finanční hotovosti na speciální účet, ze kterého se cena jízdného bude odečítat,“ vysvětluje Filip.
Spolu s SMS jízdenkami chce město rozjet i placení parkování v centru města pomocí mobilních telefonů. celá věc má ale háček, SMS jízdenky budou o něco dražší oproti svým papírovým kolegyním.
Dražší služby
U datové platby si cestující zaplatí navíc šest procent z ceny jízdenky a u SMS jízdného to bude třicet procent,“ uvedla náměstky primátora Ivana Popelová s tím, že do budoucna by měl tento systém přávě nahradit kupování lístků u řidičů.
Například tedy SMS jízdenka, kde bude vyšší poplatek za službu, platná na třicet minut bude stát nově čtrnáct korun. „V situaci, kdy je provoz městské hromadné dopravě v dnešní době dražší než osobní doprava, tak jsou tyto výmysly bezpředmětné. Bylo by lepší, kdyby sms jízdné bylo stejně drahé,“ míní o chystané novince devětadvacetiletá Lucie Koníčková z centra krajské metropole.
Informační kampaň pro tuto novinku rozjede dopravní podnik už během dubna.